Genrer i biologi

I biologi skal du til daglig skrive journaler og rapporter. Det er korte beskrivelser af de forsøg, vi laver. Du skal også træne en mere uformel formidling, når du laver præsentationer, posters eller små film. De mindre opgaver træner dig til at kunne gå til mundtlig eksamen på C- eller B-niveau og til skriftlig eksamen på A-niveau, hvor du skal skrive en eksamensopgave i biologi.

 

Formålet med biologi er, "at eleverne får viden og indsigt i biologiens betydning for verdensbilleder og får faglig baggrund for at forstå betydningen af biodiversitet, bæredygtig udvikling og miljøbeskyttelse. Eleverne får indsigt i mennesket som biologisk organisme og faktorer med betydning for sundhed. Desuden opnår eleverne faglig baggrund for at forholde sig til lokale og globale problemstillinger inden for sundhed, bioteknologi, bæredygtighed og miljø, og for selv at bidrage innovativt og ansvarligt til samfundets udvikling." (læreplanen 2017)


RAPPORT

Længere og grundigere gennemgang af en eksperimentel øvelse inspireret af en videnskabelig forskningsartikel. Rapporten skal forklare eksperimentet, relevant teori, målinger, resultater og betydningen af resultaterne.


JOURNAL

Kort skriftligt produkt, som indeholder de væsentligste målinger, observationer, resultater og pointer fra en eksperimentel øvelse. Journalen er strukturerede notater fra øvelsen.


POSTER

Fremvisning af forskningsresultater på posters er almindeligt i videnskabsfaget biologi på universitetet og andre videregående institutioner. Inspireret af dette anvendes posterfremstilling og præsentationen også i biologiundervisningen på gymnasialt niveau. En poster er ofte ligesom en rapport en formidling af et eksperimentelt eller teoretisk arbejde. For posterens vedkommende er der dog ofte fokus på resultater og konklusioner på arbejdet og på det visuelle udtryk.


PRÆSENTATIONER eller FILM

Ud over posters findes der mange forskellige skriftlige måder at formidle din biologi faglige viden. Det kan f.eks. være udarbejdelse af brochurer, lærebogskapitler, manualer eller en instruktionsfilm, der er en slags visuel rapport. Fælles for disse er, at de ikke er specifikke biologiske fremstillingsformer eller kan defineres generelt, men afhænger af de forskellige sammenhænge arbejdet udføres i.

 

Skriftlig eksamen i biologi

Til eksamen får du et opgavesæt, som du har fem timer til at løse. Et eksamenssæt indeholder forskellige opgaver, der skal teste din biologiske viden og evne til at have overblik over opgaven. I det skriftlige eksamenssæt er der nogle typeopgaver, du med fordel kan lære at løse. Nogle af typeopgaverne har et lille twist for at teste omfanget af dit overblik. Når du starter på at løse en opgave SKAL du altid forholde dig til spørgeordet fx forklar. Spørgeordene kaldes i daglig tale typeord


De 7 råd til eksamen


Fra elev til elev

Hej med jer! Vi er næsten færdige med biologi på A-niveau efter tre års slid. Her er et par gode råd, når I skriver i biologi. HUSK: