Genrer i biologi
I biologi skal du til daglig skrive journaler og rapporter. Det er korte beskrivelser af de forsøg, vi laver. Du skal også træne en mere uformel formidling, når du laver præsentationer, posters eller små film. De mindre opgaver træner dig til at kunne gå til mundtlig eksamen på C- eller B-niveau og til skriftlig eksamen på A-niveau, hvor du skal skrive en eksamensopgave i biologi.
Formålet med biologi er, "at eleverne får viden og indsigt i biologiens betydning for verdensbilleder og får faglig baggrund for at forstå betydningen af biodiversitet, bæredygtig udvikling og miljøbeskyttelse. Eleverne får indsigt i mennesket som biologisk organisme og faktorer med betydning for sundhed. Desuden opnår eleverne faglig baggrund for at forholde sig til lokale og globale problemstillinger inden for sundhed, bioteknologi, bæredygtighed og miljø, og for selv at bidrage innovativt og ansvarligt til samfundets udvikling." (læreplanen 2017)
RAPPORT
Længere og grundigere gennemgang af en eksperimentel øvelse inspireret af en videnskabelig forskningsartikel. Rapporten skal forklare eksperimentet, relevant teori, målinger, resultater og betydningen af resultaterne.
JOURNAL
Kort skriftligt produkt, som indeholder de væsentligste målinger, observationer, resultater og pointer fra en eksperimentel øvelse. Journalen er strukturerede notater fra øvelsen.
POSTER
Fremvisning af forskningsresultater på posters er almindeligt i videnskabsfaget biologi på universitetet og andre videregående institutioner. Inspireret af dette anvendes posterfremstilling og præsentationen også i biologiundervisningen på gymnasialt niveau. En poster er ofte ligesom en rapport en formidling af et eksperimentelt eller teoretisk arbejde. For posterens vedkommende er der dog ofte fokus på resultater og konklusioner på arbejdet og på det visuelle udtryk.
PRÆSENTATIONER eller FILM
Ud over posters findes der mange forskellige skriftlige måder at formidle din biologi faglige viden. Det kan f.eks. være udarbejdelse af brochurer, lærebogskapitler, manualer eller en instruktionsfilm, der er en slags visuel rapport. Fælles for disse er, at de ikke er specifikke biologiske fremstillingsformer eller kan defineres generelt, men afhænger af de forskellige sammenhænge arbejdet udføres i.
Skriftlig eksamen i biologi
Til eksamen får du et opgavesæt, som du har fem timer til at løse. Et eksamenssæt indeholder forskellige opgaver, der skal teste din biologiske viden og evne til at have overblik over opgaven. I det skriftlige eksamenssæt er der nogle typeopgaver, du med fordel kan lære at løse. Nogle af typeopgaverne har et lille twist for at teste omfanget af dit overblik. Når du starter på at løse en opgave SKAL du altid forholde dig til spørgeordet fx forklar. Spørgeordene kaldes i daglig tale typeord.
De 7 råd til eksamen
Læs alle opgaver igennem, inden du vælger hvilke, du vil besvare. Planlæg din tid, så du når det hele.
Vær opmærksom på opgavens typeord fx beskriv, forklar, diskuter eller vurder.
Anvend biologiske fagudtryk frem for dagligdagsudtryk.
Svar kort og præcist, fagligt og fokuseret. Mængden af tekst giver ikke i sig selv bedre karakterer.
Besvar altid alle de opgaver, der forlanges i besvarelsen, og spring aldrig et delspørgsmål over.
Brug bøgerne til opslag, men undlad afskrift fra bøger eller indhentning af figurer fra harddisken.
Læs korrektur på din besvarelse og kontroller, at du har svaret på alt, hvad der bliver spurgt om.
Fra elev til elev
Hej med jer! Vi er næsten færdige med biologi på A-niveau efter tre års slid. Her er et par gode råd, når I skriver i biologi. HUSK:
Kildeangivelser (det kan trække en hel karakter ned, hvis du ikke har det med) - Henvis desuden hvis I tager afsnit fra tidligere opgaver
Husk at følge med i undervisningen, når I laver forsøget. Læreren siger virkelig meget, der kan bruges i rapporten, så hav en blyant klar. På den måde kan I notere i selve øvelsesvejledningen
Husk at det du skriver i eksamensopgaverne skal være relevant. Du skal demonstrere, at du kan vurdere, hvad der skal medtages for at få en fyldestgørende besvarelse og samtidig skal du inddrage fagtermer
Beskriv alt så grundigt som muligt
Hiv altid enten fotosyntesen, respirationen eller proteinsyntesen ind ;-)
Brug fagtermer
Husk at det kun er relevant teori, du bruger senere i rapporten, som du skal have med i teoriafsnittet.