Analysen er videnskabernes hjerte. Det kommer af græsk ανάλυση, der betyder ”opløsning”. At analysere vil sige at undersøge dele af en helhed for at forstå den samlede helhed. Man kan analysere data, tekster og dna. I humanistiske fag analyseres tekster, og den samlede helhed kaldes en fortolkning. Analysen skal vise tekstens hvad og hvordan. Hvad siger teksten? Hvordan siger den det? Brug PEE-modellen (point, example, explanation, se nedenfor).
Skriv om det vigtigste ved handling, personer, sted/miljø, fortællerforhold og opbygning. Brug relevante fagbegreber (se understregningerne).
"Kunsteventyret har en 3.personsfortæller, der samtidigt er en personalfortæller knyttet til pigen [point]. Det vil sige, at læseren oplever de fem syn fra hendes synsvinkel. Disse syn, der opstår i ilden fra de brændende svovlstikker, er kun synlige for hende (og læseren) og står således i modsætning til den virkelige, fysiske verden [example]. Da mormoren flyver bort med pigen, forlader hun samtidig både denne verden og livet. Hun bevæger sig fra ét plan til et andet – fra det jordiske liv til det evige liv [explanation].
Teksten opererer med en tydelig modstilling af den kolde, fysiske virkelighed og de syn, pigen får, når hun tænder sine svovlstikker [point]. Vi befinder os gennem hele teksten i et bymiljø. Kendetegnende er det, at den fysiske verden, som byen repræsenterer, er beskrevet ved hjælp af en semantik, der især forbinder sig til kulde og mørke. Otte gange gentages ordene "kold" og "Kulde" i forskellige former, og de bliver styrket af adjektiver som "forfrossen" og "forkuet" samt "nøgne", "røde og blaa", der beskriver pigens kolde fødder. Fire gange understreges det, at det er "Aften", og "mørk"/"Mørke" figurerer som både adjektiv og substantiv [example]. Hermed sker der også en meget afgørende sproglig udvikling: Lyset og varmen går fra at skulle læses bogstaveligt til at skulle læses metaforisk som billede på kærlighed, Gud og Paradis [explanation].”
Undersøg, i hvor høj grad kriterierne for vellykket integration (bilag A1) er opfyldt ifølge materialet i bilag A2.
Besvarelse (forkortet eksempel):
"Tabellerne i bilag A2 er fra tre forskellige statistiske undersøgelser, og giver indblik i forskellige aspekter af integrationen i Danmark. Bilag A1 er fire kriterier for vellykket integration opstillet af regeringens tænketank om udfordringer for integrationsindsatsen i Danmark fra 2001. For hver af disse kriterier anvendes tabellerne fra A2 til at besvare, i hvor høj grad kriterierne er opfyldt. For kriteriet om Danskkundskaber og uddannelse viser tabel 1 en generel stigning i uddannelsesfrekvensen blandt ikke-vestlige indvandrere, især blandt kvinderne fra 5% til 23%, men viser også, at ikke-vestlige indvandrere ligger under danskere i uddannelsesfrekvensen. For kriteriet om Forsørgelse viser tabel 2, at ikke-vestlige indvandrere ikke i samme grad som danskere er selvforsøgende, men efterkommere nærmer sig danskernes selvforsørgelsesgrad.
Desuden viser tabellen, at jo yngre indvandrere og efterkommerne er, jo større grad af selvforsørgelse. For kriteriet om kontakt mellem udlændinge og danskere så viser tabel 4, at der er et markant fald i at hente ægtefæller i udlandet for mænd fra 68 til 40% og for kvinder fra 52 til 23% fra 2001 til 2007. Desuden viser tabel 4 at der er en markant kønsforskel, hvor kvinderne i langt højere grad vælger at gifte sig med danskere. Tabel 1 viser en stigende uddannelsesfrekvens og tabel 2 viser en stigende erhvervsfrekvens, hvilket begge vidner om en stigende kontakt til danskere. For kriteriet om værdier og normer viser tabel 3 en overrepræsentation af mandlige indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande i kriminalitetsindekset. Derimod viser tabel 5 ens holdning mellem indvandrere og danskere til 3 af 4 værdispørgsmål, mens indvandrerne i højere grad end danskerne mener, at det er ydmygende at modtage penge man ikke har arbejdet for.
Man ser generelt en positiv udvikling væk fra en segregation mod en integration. Dette kan skyldes en mere målrettet integrationspolitik samt en positiv økonomisk udvikling siden 1997, der gør det nemmere at integrere indvandrere på arbejdsmarkedet. Desuden kan det hænge sammen med den stramme indvandringspolitik ført af V-K regeringen, der har nedbragt antallet af nye indvandrere. Det kan konkluderes, at specielt kriterierne om selvforsørgelse og overholdelse af landets love ikke er opfyldt, at alle udviklingstendenser i tabelmaterialet går i retningen af større opfyldelse af kriterierne, og at for uddannelsesfrekvens og for værdispørgsmål er kriterierne meget tæt på at være opfyldt."
Kilde: Silkeborg Gymnasium https://www.gymnasiet.dk/elev-paa-sg/hjaelp-vejledning/skriveportalen/skrivning-i-fagene-fortsat/samfundsfag/