'Find', 'bestem', 'udregn' dækker alle over det samme, nemlig at man skal regne sig frem til en bestemt størrelse, et bestemt tal. Det er altså ikke nok at 'pege' på hvor x er, hvis opgaven hedder 'find x' - her skal der regnes.
'Reducer' betyder, at man skal udregne så meget, man kan, på de forskellige led og herefter fjerne de ting, der kan gå ud med hinanden for til sidste at have så kort et udtryk som muligt.
'Vis' er et udtryk, der ofte optræder i opgaver, hvor løsningen til et komplekst spørgsmål er givet, og så går opgaven ud på at vise/sandsynliggøre, at den givne løsning er den korrekte. Her skal man altså demonstrere hvilken udregning, der leder os frem til det givne resultat.
'Indfør passende variable' er ofte indledningen til en opgave, hvor der skal laves en funktionsforskrift. Det man derfor bliver bedt om er, at fortælle hvad den/de uafhængige og afhængige variable dækker over (hvilken enhed bliver de målt i, hvad måler de fx. frøer, biler, SMS'er,...). Det kan være x og f(x), men kan sagtens også t og P(t) - hvis der f.eks. er tale om en pris, der afhænger af tiden, og uendeligt mange andre muligheder.
'Opstil en model' betyder (oftest) at man skal opstille en funktionsforskrift, dvs et udtryk som f.eks. eller . Her skal man fortælle hvad konstanterne (a og b) betyder, og hvordan de findes. Er der opgivet punkter i opgaven, så a og b skal udregnes, skal denne udregning foretages, så man til sidst kan opskrive et færdigt udtryk, som man kan regne videre på. Parentesen med "oftest" ovenfor betyder, at "opstil en model" også godt i enkelte tilfælde kan være: "Opstil en geometrisk model" eller "Opstil en statistisk model" eller andet.
'Undersøg om...' dette forekommer oftest i opgaver hvor en ligning/funktion/løsning til et problem er givet, og så skal man tjekke om det er en løsning til det givne problem/den givne ligning/differentialligning/... Fremgangsmåden er oftest at sætte løsningen ind i og se, om den opfylder kravet til en løsning.
'Gør rede for hvad tallene a og b står for' - her skal tallene i en funktionsforskrift fortolkes. Det er derfor ikke nok at sige, hvis det eksempelvis er en lineær funktion, at 'a' er hældning og 'b' er skæring med y-aksen. Tallene skal relateres til opgaveteksten, så det kunne f.eks være (eksempel igen er lineær funktion) at tallet a=1,2 fortæller, at antallet af klokkefrøer stiger med 1,2 om ugen, og b=5 fortæller at der ved begyndelsen altså 1. marts var 5 klokkefrøer.