FAG: Kemi og idræt EMNE: Koffein som doping.
Hvordan kan koffein bruges som doping?
Redegør for teorien om IR- og HNMR spektra samt for teorien om HPLC og HPLC-analyser af forskellige energidrikke for at undersøge indholdet af koffein.
Analyser de fysiologiske forhold under aerobt arbejde, herunder iltoptagelse samt røde blodlegemer.
Redegør for den kemiske opbygning af koffein, samt dets virkning på kroppen.
Lav et cykelforsøg, hvor koffein (og rødbedesaft) bliver testet på 4 testpersoner.
Diskuter, om koffein er et præstationsfremmende middel (ud fra opgavens forsøgsresultater). Inddrag også andre dopingmidler. Disktuter, om det er etisk i orden at anvende doping.
FAG Kemi og biologi / biotek EMNE Smerte og acetylsalicylsyre
Hvad er smerte, og hvordan virker Aspirin smertelindrende?
Redegør for nerve- og smertesystemerne.
Redegør for reaktionsmekanismerne bag de kemiske synteser af flere smertestillende lægemidler.
Fremstil acetylsalicylsyre og udfør renhedsbestemmende analyser på produktet.
Redegør for acetylsalicylsyres virkning på kroppen.
FAG Biologi / biotek og kemi EMNE Doping med EPO
Hvordan fungerer EPO som doping?
Redegør for EPO og brugen af dette som dopingmiddel biologisk og kemisk
Undersøg EPOS struktur og dets virkning.
Redegør for, hvordan man sporer EPO i kroppen, og hvilke bivirkninger brugen af dette dopingmiddel har på kroppen.
Vurder fremtidens doping med fokus på gendoping, samt hvilke muligheder man potentielt kan bruge for at teste for dopingmisbrug.
FAG Kemi og dansk EMNE Unges brug af snus
Hvorfor er snus begyndt at appellere til danske unge?
Redegør for udvalgte indholdsstoffer i tobaksprodukter, herunder nikotin.
Redegør for nikotins kemiske egenskaber og polaritet samt hvordan optag af nikotin i kroppen påvirkes deraf. Forklar hvordan nikotin påvirker hjernens belønningssystem på molekylært niveau.
Lav en filmisk analyse af de to kampagnefilm ”From Seed to can” og ”History of snus”, der ligger på hjemmesiden Swedish Match.
Lav en kommunikationsanalyse af artiklen af Alexander Jonassen: ”15-årig: »Det føles lidt som at ryge 10 smøger i streg«” Politiken 07.01.2017.
Kom med et bud på, hvorfor snus appellerer til danske unge ud fra de to analyser.
FAG Kemi og dansk EMNE Flourstoffer
Hvorfor er brug af fluorstoffer problematisk, og hvordan oplyser man befolkningen om sådanne miljøkemiske problemstillinger?
Beskriv brugen af udvalgte fluorerede kemiske forbindelser, deres kemiske struktur og deres materialekemiske egenskaber. Redegør kort for deres sundhedsskadelige virkninger, og forklar begrebet ’cocktail-effekten’.
Forklar, hvordan omfanget af migration af fluorerede kemiske forbindelser fra fødevareemballage til fødevarer kan bestemmes ved kromatografi. Inddrag eksperimentelt data.
Skriv med udgangspunkt i ovenstående en populærvidenskabelig artikel på 3-4 sider til tidsskriftet Illustreret Videnskab.
Opgaven skal desuden indeholde et afsnit på 3-5 sider, hvor du argumenterer fagligt for din måde at formidle på i forhold til genre, medie og målgruppe.
Diskutér konsekvenserne af forbuddet mod fluorerede kemiske forbindelser i fødevareemballage, og hvorfor det er relevant for den almene befolkning at kende til problemstillinger som denne i en globaliseret verden.
FAG Kemi og dansk EMNE Food Inc, enzymer og kødklister
Hvordan bruges kødklister i danske fødevarer?
Gør rede for enzymer med fokus på deres kemiske egenskaber, opbygning og funktion, og forklar begreberne aktiveringsenergi, reaktionshastighed og proteaser.
Forklar hvordan enzymaktiviteten kan påvirkes.
Analyser filmen ”Food, Inc.” (2008) med særlig vægt på filmiske virkemidler, som bliver anvendt for at fremme filmens budskab.
Diskuter synspunkterne i debatten om enzymet Thrombin i dansk fødevareproduktion, og diskuter endvidere fordele og ulemper ved brugen af kødklister i dansk kød og undersøg om det er skadeligt for mennesker.
FAG: Kemi og Historie EMNE Aspirin-krigen og antisemitisme
Hvem opfandt egentlig aspirin?
Gør rede for problemstillingen vedrørende opfindelsen af acetylsalicylsyre, som den kommer til udtryk i filmen ”Aspirin – en bitter pille” (Produktion: Principal Films for S4C International og Discovery Health Channel, 2001 (sendt på DR2, 26.09.2002). Forklar hvorfor problemstillingen først dukker op lang tid efter stoffets opfindelse.
Syntetiser Acetylsalicylsyre ud fra vintergrønt. Syntesens omdannelser undersøges bl.a. vha. IR og 1H-NMR på AU. Redegøre for det eksperimentelle arbejde. Herunder de anvendte eksperimentelle metoder og teorien bag dem samt resultater og resultatbehandling.
Diskuter, hvorfor aspirin er blevet en kommerciel succes. Vurder, om den jødiske videnskabsmand Arthur Eichengrün reelt er opfinderen af aspirin ved inddragelse af relevant materiale i analysen.
Hvis du vil skrive i Kemi og Matematik, har Københavns Universitet beskrevet en række projekter her: https://www.math.ku.dk/formidling/gymnasiet/studieretningsprojekter/
FAG: Fysik og kemi EMNE: Kvantekemi
Kvantemekanikken er den bedste beskrivelse vi har af fysikken på atomart plan. På molekylært plan bliver afstandene større, hvilket betyder, at de kvantemekaniske effekter bliver mindre. De er der dog stadig og det ville eksempelvis være umuligt at forudsige hvilke spektre molekyler har uden kvantemekaniske modeller. Med kvantekemi arbejder man i grænseområdet mellem fysik og kemi. Her benyttes kvantemekaniske modeller til at lave computerberegninger på hvilke kemiske egenskaber molekyler forventes at have.
Nanoteknologi er en blanding af kvantemekanik, materialefysik, kemi og til tider også molekylærbiologi, hvor man anvender de kvantemekaniske modeller på materialer, kemikalier og organiske stoffer.
I forbindelse med dette emne er der rig mulighed for at udføre forsøg ved Københavns Universitet eller DTU.
Stikord: Kvantemekanik, nanoteknologi, NMR, computersimuleringer, programmering
Forslag til kilder for informationssøgning:
Foredragsserie fra KU om kvantekemi
FAG: Fysik og kemi EMNE: Vand – det vigtigste molekyle?
Vand er et fantastisk molekyle! Det er svært at sige, hvordan verden ville se ud uden vand. Alt liv afhænger af det og alle forsøg på at lave organismer uden vand er fejlet.
Vand er også et specielt molekyle ud fra et fysisk kemisk synspunkt. Når det fryser udvider det sig, det har en stor overfladespænding, det er polariseret, det kan optræde i alle tre forskellige faser ved samme temperatur og tryk i naturen.
Selv om vandmolekylet er et af de simpleste, man kan forestille sig, er det også et af de vigtigste og mest alsidige. Netop molekylestrukturen er det, der gør vand til sådan et vigtigt molekyle. De svage hydrogenbindinger i molekylet er årsag til overfladespændingen, men også den ekstremt høje varmekapacitet vand har set i forhold til lignende molekyler.
Stikord: fysisk kemi, overfladespænding, varmekapacitet, faseovergange
Forslag til kilder for informationssøgning:
Viden om vand (bog af Inge Kaufmann og Søren Rud Keiding)
Videnskab.dk: Vand, vand og atter vand
FAG: Fysik og kemi EMNE: Hvordan virker solcreme?
Solcreme beskytter os mod solens UV-stråling, men hvordan gør den det? Når først cremen er smurt ud på huden er det ikke længere muligt at se den, men på en eller anden måde formår den alligevel at blokere UV-strålerne fra at ramme din hud.
Hvad er UV-stråling egentlig og hvordan kan man beskytte sig mod det? Hvad er der i solcreme og hvordan kan man måle dens effektivitet?
Hvad er det, der afgør om en ting er gennemsigtigt? Hvorfor kan vi se gennem vinduer, mens både infrarødstråling og UV-stråling bliver blokeret af glasset?
For at besvare alle disse spørgsmål må man anvende en blanding af fysik og kemi. Hvilken effekt UV-strålerne har på kroppen bringer biologi med ind i billedet.
Stikord: fysisk kemi, UV-stråling, Faststoffysik
Forslag til kilder for informationssøgning:
Vejledning til relevante øvelser