Analyser: Kvantificering af en konkret problemstilling. Grundig, fyldestgørende og systematisk. Afsluttes med en konklusion med inddraget overvejelse om fejlkilder og måleusikkerheder. Altså det basale + forklarende sammenhænge + matematisering + kvantificering.
Argumenter: I fysik argumenteres som i andre naturvidenskabelige fag, dvs. hjemmel og belæg hentes i fysikkens love og årsagssammenhænge klargøres, vigtigt er vurdering af styrken af argumentationen, dvs. hvor dækkende er det svar fysikken giver.
Beregn: Besvarelsen skal indeholde et beregnet resultat. Beregningerne skal ledsages af forklarende tekst og delresultater i et sådant omfang, at din tankegang er klar. Angiv enheder.
Beskriv: Klar identifikation og beskrivelse af de basale elementer, begreber og love indeholdt i det observerede objekt og er relevante for problemstillingen. Ingen forventning om kvantitative overvejelser. Dette er det basale plan.
Bestem/find: En ordre, bruges når et bestemt element(som oftest en størrelse) ønskes fundet eller bestemt. Kan både bruges om lukkede teoretiske og eksperimentelle problemstillinger.
Forklare: (Årsags)sammenhænge vægtes, men man kan holde det på det kvalitative plan. Dette er altså det basale + forklarende sammenhænge.
Løs opgaven: At ”løse” en opgave er i princippet en forenklet version af alle 4 step (Bestem, Forklar, Redegør, Analyser), og kan tænkes ind i samme mønster. Den måde alt gøres på er ved at man først ’beskriver’, dvs. identificerer opgavens problemstilling og elementer, dernæst ’forklarer’ ved at sætte de enkelte elementer i sammenhæng vha. fysikkens love, dernæst ’redegør’ man ved at finde de formler der knytter sig til disse sammenhænge for til sidst at ’analyserer’ og derved svarer på opgaven.
Opstil: Ud fra datasæt eller tal-filer kan der ønskes en modellering af sammenhængen mellem variable. Formuleringen kunne være: ”Opstil en model for sammenhængen mellem temperatur og tid i datasættet”
Perspektiver: Objektet man fysikfagligt arbejder med forbindes til: Relaterede fagområder, andre fag, andre problemstillinger, omverdenen.
Redegør: Øget vægt på matematikken, anvendelse af symbolsprog, sammenhæng(kausalitet), fyldestgørende (modsat basale i beskrivelsen) Altså det basale + forklarende sammenhænge + matematisering (men ikke kvantificering).
Tildel: I opgaver hvor nogle værdier ikke er opgivet, kan opgaven bede eleven om at tildele problemstillingen nogle bestemte størrelser. Fx ”Tildel basketbolden en starthastighed så den rammer kurven”
Vurder: Du skal vurdere, om dine resultater stemmer overens med dine forventninger. Ud fra teoretisk viden har du forud for forsøget skrevet en hypotese - den er din forventning. Efter forsøget vurderer du så, om forsøget opførte sig, som hypotesen forudsagde. Det kunne fx være en vurdering af procentvis-afvigelse af et resultat, hvor en konstant skulle bestemmes, som havde en teoretisk værdi. Vurder kan også betyde at der skal vurderes en fysisk størrelse bestemt ud fra et billede-bilag eller om der i en situation kan gøres særlige antagelser.
Undersøg: Behandling af en (åben) eksperimentel problemstilling. Konstruktion og gennemførsel af forsøg, om nødvendigt definition af problemstillingen, afgrænsning af relevante variable osv. Den kan kobles til to trin i det ovenfor: Forklare, der dækker over kvalitative undersøgelser og analyse, der dækker over kvantitative undersøgelser. I hvert tilfælde er trinene til og med nødvendige at gennemgå inden problemstillingen besvares.