KB er ansvarlig for forløbet.
– Hvis studieretnings-projektet omfatter innovation, skal eleverne kunne udvikle og vurdere innovative løsningsforslag
Studieturen i 2.g er rammen er rammen for det flerfaglige forløb, FF 4. Fagene bidrager hver med 7 moduler. De 5 moduler ligger i selve turen, og de sidste 2 moduler er forberedelse før turen. Studieturslærerne sammensætter grupper. Lærere og elever indkredser sammen et problem i en innovativ proces. Det kunne være ”skraldproblemet i Pune i Indien” eller ”støjniveau og trængsel på Firenzes kunstmuseer” eller ”historieformidling i London”. Ud fra den innovative proces udformer lærerne en opgaveformulering, hvor problemet indgår og skal løses i forbindelse med studieturen fx "hvordan kan betydningen af Galileo Galileis forbedringer af kikkerten formidles for jeres klassekammerater under besøget på Galilei-museet i Firenze"?
Innovation er nye ideer, der omsættes til praksis og skaber værdi. Der er således et produkt og dertilhørende 2 timers fordybelsestid fra fagene (1 time fra hvert fag), men ingen karakter. I får brug for selv at finde materiale, når I skal løse problemet, men selve produktet kan være ALT mellem himmel og jord fx …
en audio-guide til klassens besøg på Uffizierne i Firenze
en vurdering af de lokale myndigheders håndtering af skrald i den indiske by Pune
et rollespil, der viser klassen nogle af de historiske begivenheder, Tower of London har set
en visuelguide til Hefaistostemplet med tilhørerende matematiske udregninger af grundplanen
Gå ind under fanen "SRP-portfolio" under dine egne noter i OneNote for faget dansk. Skriv nu lidt om refleksioner og erfaringer fra SRP-forløbet, så du kan huske det og lære af det til næste gang.
Hvad har jeg arbejdet med i forløbet?
Hvad har jeg lært?
Hvad skal jeg øve mig på fremadrettet?
PPTX SRP 4 Innovation - inspiration til lærerne
Vejledning om de innovative kompetencer
KIE-modellen opdeler innovationsprocessen i tre læringsrum - det kreative, det innovative og det entreprenante rum. Hver enkelt rum har sine egne regler og formål, og når man går igennem dem, kommer man frem til en innovativ løsning.
Her er nogle ark, der kan bruges i innovationsprocessen. I studiecentret kan lærere låne en sort mappe med forskellige rekvisitter til den innovative proces fx små billedkort og ordkort til inspiration.