I samfundsfag lærer du om sociologi, politik, økonomi, EU og International politik. I samfundsfag arbejder du med teori, empiri og samfundsvidenskabelige metoder, hvor fokus er udfordringer, processer og løsninger mellem mennesker og samfundsstrukturer i både Danmark og i det internationale samfund.
I samfundsfag diskuterer vi aktuelle problemer og løsninger på politiske, etiske og økonomiske udfordringer i Danmark og verden.
I samfundsfag skal du til eksamen enten i skriftlig eller mundtlig samfundsfag eller begge dele.
MUNDTLIG EKSAMEN - SYNOPSIS
I forbindelse med den mundtlige eksamen skal du skrive på baggrund af et bilagsmateriale på 8-10 sider lave en samfundsfaglig synopsis på 2-3 sider. Der skal være en problemformulering ud fra et problem i bilagsmaterialet, en redegørelse, en undersøgelse, en diskussion og en konklusion. Som overalt i faget skal du bruge samfundsfaglige begreber og teorier.
SKRIFTLIGE OPGAVER - EKSAMENSOPGAVE
Den skriftlige eksamen varer 6 timer og falder i to dele. I de første 40 minutter er der en FÆLLES DEL, hvor du med din gruppe læser opgavens 1.del igennem. 1.del af opgaven indeholder opgavespørgsmålene, men ingen bilag. Efter 40 minutters gruppearbejde får du udleveret hele opgavesættet inkl. bilag, lyd mm. De næste 5 timer og 20 minutter er INDIVIDUEL, hvor du skal bruge de skrivehandlinger, du har trænet til daglig: Hvad kan der udledes, opstil hypoteser, sammenligning, undersøg, diskuter og skriv et notat.
Den skriftlige eksamen varer 6 timer og falder i to dele. I de første 40 minutter er der en FÆLLES DEL, hvor du med din gruppe læser opgavens 1.del igennem. 1.del af opgaven indeholder opgavespørgsmålene, men ingen bilag. Efter 40 minutters gruppearbejde får du udleveret hele opgavesættet inkl. bilag, lyd mm. De næste 5 timer og 20 minutter er INDIVIDUEL, hvor du skal bruge de skrivehandlinger, du har trænet til daglig: Hvad kan der udledes, opstil hypoteser, sammenligning, undersøg, diskuter og skriv et notat.
Fællesdelen består af to opgaver. Du skal besvare begge to opgaver - både "hypoteser" og "Hvad kan du udlede af". Der er ofte angivet, hvor mange ord din besvarelse til fællesdelen i alt må fylde - overskrid ikke antal ord. Fællesdelen bliver udleveret uden bilag og skal laves sammen med din gruppe de første 40 minutter af den skriftlige eksamen. Her er en plan:
1. Læs fællesdel 1a og 1b igennem
2. Diskuter i gruppen, hvilke begreber, teorier, beregninger og metoder I kan bruge til besvarelsen af opgave 1a og1b.
3. Vigtigt at snakke om genrerne "Opstille hypoteser" og "Hvad kan der udledes"
4. Gennemgå sammen hvordan i arbejder med de forskellige beregninger i 1a og 1b
5. I har også fået udleveret over de tre hovedopgaver i sættet. I kan i den udleverede opgave se, hvilke emne, og genrer I skal besvare i den resterende opgaver.
6. Tal alle tre opgaver (A, B og C) igennem sammen. Diskuter hvilke begreber, teori og beregninger I kan bruge i de tre forskellige opgaver.
Nu får du udleveret hele bilagsmaterialet og kan vælge hvilken af delopgaverne A, B eller C du ønsker at skrive.
Besvar først fællesdelen
Vælg delopgave A, B eller C og besvar den
Afsæt 30 min. til sidst til at læse hele opgaven igennem og ret den
Besvarelsen skal altid have fokus på opgavespørgsmålet.
Alle 3 delopgaver vægtes ligeligt
Brug ALDRIG ”jeg synes/mener/tænker”
Læs altid din opgave igennem for korrektur og for at sikre en sammenhæng mellem delopgaverne
Der er angivet antal ord på hele fællesdelen. Delopgave B og C skal være 2-3 sider hver.
Eleverne skal kunne:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.