I denne artikel skal du analysere og fortolke en tekst og formidle din tekstforståelse for en læser, der ikke kender teksten. Du skal undersøge og forklare, hvad der står i teksten og bruge relevante fagbegreber og din viden om tekstens emne.
Den skrevne tekst kan fx være:
En novelle, et eventyr eller en fortælling
Et eller flere digte
Et kortere drama (enakter)
En avisartikel (fx reportage)
En tale
De levende billeder kan fx være:
Dokumentarfilm
Nyhedsindslag
Reklame- og kampagnefilm
En eller flere valgvideoer
Du skal altid følge opgaveformuleringens emne og fokuspunkter. Artiklen kan bygges op sådan her:
PRÆSENTATION… at indlede
Fæng ved at gøre emnet interessant for læseren.
Vinkl emnet ud fra tekstens historiske eller litterære samtid, genren, temaet eller forfatterskabet.
Præsenter forfatteren og teksten (titel, genre og udgivelsestid) ud fra vinklen.
OVER TEKSTEN … at redegøre
Redegør for teksten. Skriv om handling, personer, sted/miljø, fortællerforhold og opbygning i det omfang, det er relevant i forhold til din tekst.
Brug relevante fagbegreber.
I TEKSTEN… at analysere & fortolke
Slå ned på centrale passager (ved tekster skal du citere, ved film bruges skærmklip). Vis at dine nedslag er relevante ved at lade dem føre hen til analysepointer.
Brug relevante fagbegreber.
Du kan bruge formuleringer som:
"Her skal vi især lægge mærke til …"
"Det er vigtigt her at hæfte sig ved, at …"
"Afgørende i denne sammenhæng er det, at …"
"Her sker der noget interessant …"
"Det helt centrale i dette citat er, at …"
"Dette står i skarp modsætning til …"
"På netop dette punkt sker der noget afgørende …"
"Vi står således med to markant forskellige …".
Det retoriske spørgsmål er et andet effektivt greb, du kan bruge, når du skal hæve dig over teksten og formidle dine analysepointer til læseren:
"Hvad opnår instruktøren med netop denne belysning?"
"Hvad gør dette skift fra beretning til replikker ved læserens opfattelse af situationen?"
"Hvad er det for en udvikling, vi er vidner til her?"
"Hvorfor er netop denne replik så central?"
"Ændrer denne kameravinkel vores opfattelse af hovedpersonen?"
UDOVER TEKSTEN… at perspektivere eller vurdere & afslutte
Perspektiver ved at vise, at teksten også kan læses som et spejl på centrale elementer uden for teksten fx kulturelle, historiske, genremæssige eller litteraturhistoriske tendenser. Lad perspektiveringen være en forlængelse af resten af artiklen - ikke en løsrevet del.
eller
Vurder, om der er et hensigtsmæssigt forhold mellem form og indhold - når teksten sit mål og sin modtagergruppe? Lad vurderingen være en forlængelse af resten af artiklen - ikke en løsrevet del.
Afslut ved at vende tilbage til emnet og vinklen
Dokumentér tekstens hvad ved at vise dens hvordan og hvorfor. Citer eller referer centrale tekststeder – det er der, hvor du kan mærke, at der er noget på spil i teksten – og forklar, hvorfor de er vigtige. Dermed forklarer du tekstens hvad. Brug fagtermer.
Hvad?
PRÆSENTATION (forfatter, titel, genre, år evt. stilart og periode)
HANDLING (hvad sker der?)
Hvordan?
FORTÆLLER & FREMSTILLINGSFORMER (1.personsfortæller / 3.personsfortæller, personal / alvidende fortæller; indre eller ydre synsvinkel & beskrivelse, beretning, kommentarer, tanke-tale-gengivelse)
TID, STED & PERSONER (historisk tid og miljø & hoved- og bi-personer, )
KOMPOSITION (fx kronologisk evt. med forudgreb og bagudgreb, tredelt eller cirkelkomposition)
VIRKEMIDLER (stilfigurer (metafor, symbol, gentagelse), realismebrud m.fl.)
Hvorfor?
TEMA (fx identitet, eksistens, kærlighed eller tab)
Hvad?
PRÆSENTATION (forfatter, titel på digt og digtsamling, genre (traditionel med bundne vers eller moderne med ubundne vers & lyrisk eller episk digt), år evt. stilart og periode)
HANDLING (hvad sker der?)
Hvordan?
JEG'ET og DU'ET
TID & RUM (er der et tidsforløb og et rum fx i en folkevise eller er tid og rum ophævet fx i en stemning eller følelse)
KOMPOSITION (ydre i strofer og vers og indre fx antitetisk eller tredelt) & RIMSKEMA (parrim aabb, krydsrim abab, klamrerim abba, fletterim abcabc, multirim eller sekvensrim)
VIRKEMIDLER (syntaks, tegnsætning, ordklasser, stilfigurer og semantiske felter
Hvorfor?
TEMA (fx identitet, eksistens, kærlighed eller tab)
Hvad?
PRÆSENTATION (titel, instruktør, genre (spillefilm, kortfilm, dokumentar) og år)
HANDLING (plot eller sag)
Hvordan?
FORTÆLLER & FREMSTILLINGSFORMER (Synlig eller usynlig fortæller & brug af fremstillingsformer (brug af fortæller eller voice over; feltoptagelser evt. med skjult kamera; rekonstruktioner; iscenesatte sekvenser aftalt på forhånd eller interviews)
TID, STED & PERSONER (historisk tid og miljø & hoved- og bi-personer, )
KOMPOSITION (den omvendte nyhedstrekant, berettermodellen eller bølgemodellen)
VIRKEMIDLER (filmiske virkemidler som billedbeskæring, perspektiv, kamera, klipning, lys, farver, lyd.)
Hvorfor?
TEMA (fx identitet, eksistens, kærlighed eller tab)
TITEL X
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger [emne]. I din artikel skal du analysere og fortolke [tekst] og på baggrund heraf [perspektivering eller vurdering].
I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
• at analysere og fortolke [fokuspunkterne]
• at vurdere / perspektivere / sammenligne …
• at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning
[Første bullet markerer et metodisk fokus. Anden bullet markerer et indholdsmæssigt fokus. Tredje bullet handler om skriftlig fremstilling. ”Fokuseret indledning” betyder, at der skal være en vinkel. ”Nuanceret afslutning betyder”, at undersøgelsen samles og nuancerer indledningens vinkel.]
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)
Eksempel ROMANTIKKENS OPFATTELSE AF DØDEN
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger romantikkens opfattelse af døden.
Artiklen skal indeholde en analyse og fortolkning af Den lille Pige med Svovlstikkerne, hvor du blandt andet fokuserer på den lille piges syner og på, hvordan døden fremstilles.
Giv en litteraturhistorisk perspektivering, idet du inddrager Det døende Barn.
I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
at analysere og fortolke måden, den lille piges nytårsaften og død bliver fremstillet på.
at sætte Den lille Pige med Svovlstikkerne i relation til Det døende Barn og på baggrund heraf perspektivere til romantikkens opfattelse af døden.
at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum.
Eksempel SAMFUNDSKRITISK LITTERATUR
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger samfundskritisk litteratur. I din artikel skal du analysere og fortolke novellen Muldskud (tekst 2) fra det moderne gennembrud og på baggrund heraf perspektivere til et eller flere andre selvvalgte eksempler på samfundskritisk litteratur.
I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
at analysere og fortolke, hvilke virkemidler, herunder ironi, der anvendes i novellens samfundskritik
at perspektivere samfundskritikken hos Pontoppidan til samfundskritikken i den selvvalgte litteratur
at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum)
Eksempel KAMPAGNEFILM, DER ØNSKER AT FÅ UNGE TIL AT STEMME
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger kampagnefilm, der ønsker at få unge til at stemme. I din artikel skal du analysere og fortolke ”Det bliver f******* bomben!” opstemt #1 (tekst 1a) og Voteman (tekst 1b). I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
at analysere og fortolke de virkemidler og genretræk, filmene anvender i formidlingen af deres budskab
at vurdere, hvordan de to film forsøger at nå deres målgruppe
at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).