FAG Dansk og samfundsfag EMNE Samfundsudvikling og kønsroller
Hvordan har kønsrollerne udviklet sig fra 1950erne til i dag?
Redegør for den samfundsmæssige udvikling fra 1950'erne til nu med særlig vægt på familiestruktur og kønsroller under inddragelse af relevant statistisk data samt relevant teori om køn og magt.
Redegør kort for centrale træk ved det senmoderne samfund. Beskriv forskellige teoretikeres definitioner på begreberne kønsroller og magt.
Lav en komparativ analyse af novellerne ”Jeg gør det bare Alligevel” og ”Fælden” af Vita Andersen fra novellesamlingen ”Hold kæft og vær smuk” fra 1978 og novellerne ”Mads” og ”Klaus” af Christina Hagen fra novellesamlingen ”Sexdronning” fra 2008.
Diskuter, hvordan samfundsudviklingen og den debatskabende litteratur har præget de nutidige kønsroller? Og hvad er perspektiverne for fremtiden?
FAG Dansk og samfundsfag EMNE Identitetsdannelse og selviscenesættelse i det senmoderne samfund.
Hvordan er betingelserne for identitetsdannelse og selviscenesættelse i det senmoderne samfund i Danmark med romanen ”Den som blinker er bange for døden” som case?
Redegør for identitetsdannelse og selviscenesættelse i det senmoderne samfund med inddragelse af relevante teoretikere.
Lav en socialhistorisk analyse af Knud Romers roman ”Den som blinker er bange for døden”.
Diskuter og vurder fordele og ulemper ved selviscenesættelsen i det senmoderne samfund.
FAG Engelsk og Samfundsfag EMNE Amerikansk udenrigspolitik i Mellemøsten efter 9/11
Hvordan var den amerikanske udenrigspolitik i Mellemøsten efter 9/11?
Redegør for relevante udenrigspolitiske begivenheder under henholdsvis George W. Bush og Barack Obama og for samfundsfaglige teorier om international politik og udenrigspolitisk adfærd.
Analyser to taler af henholdsvis George W. Bush og Barack Obama, der omhandler USA's udenrigspolitik i Mellemøsten i kampen mod terrorisme. I analyserne fokuseres på, hvordan indsatsen og målet italesættes vha. retorikken, samt hvordan taleren argumenterer for at retfærdiggøre denne adfærd.
Diskuter forskellene mellem Bush og Obamas udenrigspolitik i Mellemøsten. Anvend teorier om international politik til at forklare den pågældende adfærd hos de to præsidenter, samt hvilken effekt de enkeltvist har haft.
FAG Engelsk og Samfundsfag EMNE School shootings
Hvorfor forekommer skoleskyderier i USA med Todd Strassers roman "Give a Boy a Gun" fra 2000 som case?
Redegør for relevante træk ved det senmoderne samfund og kom herunder ind på en række negative konsekvenser for individet, der kan have betydning for forekomsten af skoleskyderier.
Analyser Todd Strassers roman "Give a Boy a Gun" fra 2002 med henblik på en undersøgelse af, hvorfor skoleskyderier forekommer.
Diskuter med inddragelse af vedlagte artikel, hvordan skoleskyderier kan forebygges.
FAG Engelsk og Samfundsfag EMNE The Football Factory og Hooliganisme - om hooliganisme og fankultur.
Redegør for de samfundsmæssige forhold, der har gjort hooliganismen til det den er i dag, herunder en gennemgang af hooliganismen som et historisk fænomen.
Analyser romanen "The Football Factory" af John King bl.a. med henblik på, hvad der leder hvert enkelt individ ud i denne subkultur.
Diskuter ud fra nogle bilag og samfundsfagligt teori, hvad der kan gøres for at bremse det, og hvorfor hooliganismen er opstået.
FAG Engelsk og Samfundsfag EMNE Det postfaktuelle samfund
Hvilken betydning har det posfaktuelle samfund for demokratiet?
Gør rede for centrale træk ved det postfaktuelle samfund, der opstod i forbindelse med Brexit og Trumps præsidentkandidatur samt sociale mediers frembrud og deres påvirkning af den fælles offentlighed.
Lav retoriske analyser af talerne Donald Trump's ”Presidential Announcement Speech" fra 16. juni 2015 og Donald J. Trump ”Remarks in Charlotte" fra 18. august 2016 med fokus på, hvilken virkelighed han konstruerer, og mediernes reaktion på hans udsagn.
Diskutér hvilken betydning den postfaktuelle virkelighed har for demokratiet, herunder valgresultatet i USA. Inddrag forskellige demokratiopfattelser og mediernes rolle i din diskussion.
FAG Samfundsfag og Matematik EMNE Kinas befolkningspolitik
Hvad er konsekvenserne af Kinas befolkningspolitik?
Redegør for befolkningspolitikken i Kina siden 1970’erne.
Analyser data ved hjælp af modellering af en matematikbaseret demografisk model og kommenter på Kinas fordeling af aldersgrupper.
Diskuter konsekvenserne af den førte befolkningspolitik og kønsfordelingen i Kina. Fremlæg forbedringsmuligheder i forhold til at håndtere de anførte konsekvenser Kinas befolkningspolitik.
Vurder om dit løsningsforslag til en forbedret befolkningspolitik kan benyttes i andre lande.
FAG Samfundsfag og Matematik EMNE Økonomiske Teorier - Keynes vs. Friedman
Hvilken rolle spiller de økonomiske teorier af Keynes og Friedman i danske politik?
Redegør for de to økonomiske teorier, Keynesianismen og Monetarismen.
Undersøg Keynes' indkomstdannelsesmodel matematisk gennem teori om differentiering og optimering med funktioner af flere variable.
Disktuter henholdsvis rød bloks og blå bloks økonomiske politik baseret på de to teorier, og hvordan man skal forholde sig til økonomiske modeller som SMEC eller ADAM.
FAG Matematik og Samfundsfag EMNE Valgsystemer og demokratiopfattelser
Hvorfor ser det danske valgsystem ud, som det gør?
Redegør for den endelige mandatfordeling ved sidste Folketingsvalg og de principper, der ligger til grund for fordelingen.
Analyser de problemer og paradokser, som fordelingsmetoder kan medføre og vis, hvordan metoder og paradokser kan illustreres geometrisk. Inddrag evt. generelle principper og sætninger herom. I analysen skal indgå en besvarelse af opgave 7 side 95 i bogen "Matematik og Retfærdighed" af Ebbe Thue Poulsen, 2000.
Diskuter forholdet mellem valgsystemer og demokratiopfattelser med inddragelse af relevante teorier om demokratiets væsen.
FAG Matematik og Samfundsfag EMNE Ludomani i Danmark
Hvorfor udvikler mennesker Ludomani?
Redegør for det senmoderne samfund ud fra Anthony Giddens og Thomas Ziehes teorier og begreber.
Redegør for forskellige spil som Væddemål og Odds, Joker og Lotto samt poker med inddragelse af sandsynlighedsregning.
Undersøg med inddragelse af metoder fra sandsynlighedsregning chancen for gevinst i forskellige spil.
Undersøg udbredelsen af ludomani i Danmark, herunder om der er visse samfundsgrupper, der er særligt udsatte.
Diskuter, hvorfor nogle udvikler ludomani i det senmoderne samfund, og hvordan spillene påvirker de unges identitetsdannelse.
FAG Historie og samfundsfag EMNE Kønsroller og ligestilling fra 1950'erne til i dag
Hvordan har ligestillingen udviklet sig fra 1950erne til i dag?
Redegør for ændringer i familieformerne siden 1950'erne med brug af sociologiske begreber og teorier.
Analyser hvilke samfundsændringer i 1960'erne rødstrømpebevægelsen er et resultat af med inddragelse af en kildekritisk analyse af teksterne "Kvinders stilling i erhvervslivet 1965-1974" fra Kvindekommissionen samt artiklen "Det kvindelige nulpunkt" fra tidsskriftet MAK.
Diskuter, hvor der diskuteres ligestilling i nutidens samfund.
FAG Historie og Samfundsfag EMNE Den franske revolution og ytringsfrihed i dag
Hvordan opstod ytringsfriheden, og hvordan har den det i dag?
Redegør for selvvalgte oplysningsfilosoffers syn på ytringsfrihed og demokrati samt for nutidige demokratiopfattelser.
Undersøg hvorledes oplysningsfilosoffernes ytringsfrihedsidealer kom til udtryk under den franske revolution.
Diskuter med udgangspunkt i artiklen ”Flemming Rose: Vi har mistet tilliden til vores kultur” Jyllands-Posten 27.09.2015 og selvvalgt materiale, om ytringsfriheden og demokratiet er truet i Europa i dag.
FAG Historie og Samfundsfag EMNE Kina som mulig supermagt
Hvordan kan Kina blive en nye supermagt?
Gør rede for hovedlinjer i Kinas moderne politiske og økonomiske historie efter ca. 1945.
Undersøg dernæst, hvordan den moderne kinesiske økonomi fungerer og vurder de økonomiske resultater.
Diskuter, hvorvidt Kina inden for de næste årtier bliver en ny supermagt.
FAG Biologi og Samfundsfag EMNE Unge og alkohol
Hvorfor drikker danske unge så meget alkohol, når alkohol er skadeligt for kroppen?
Redegør for omfanget af danske unges alkoholforbrug og for, hvordan alkohol er relateret til risiko for farlig adfærd, ulykker og sociale problemer.
Redegør biologisk for, hvordan alkohol påvirker kroppen, herunder hvordan alkohol virker skadeligt på længere sigt. Desuden ønskes ved et forsøg undersøgt, hvordan alkohol umiddelbart påvirker kropslige og mentale funktioner.
Redegør for relevante sociologiske teorier og undersøg ud fra dokumentarserien ”Din teenagers hemmelige liv” årsager til unges alkoholforbrug.
Diskuter de biologiske og samfundsmæssige konsekvenser af danske unges alkoholforbrug på baggrund af undersøgelsernes resultater.
FAG Naturgeografi og samfundsfag EMNE Klimaforandringer og international klimapolitik
Hvordan kan topmøder i international politik håndtere klimaforandringerne?
Redegør for årsagerne til aktuelle klimaforandringer i verden i dag, med fokus på hvordan øget CO2-udledning til atmosfæren er en af mange årsager til øget drivhuseffekt, samt for hvordan det påvirker havets strukturer og de processer det indgår i.
Undersøg hvorvidt realismen eller idealismen bedst kan forklare resultaterne af COP20.
Diskuter mulighederne for at mindske CO2-udledningen inden for transportsektoren. Der inddrages viden om COP20 og de senere topmøder.
FAG Naturgeografi og samfundsfag EMNE Dansk Konkurrenceevne og Aalborg Portland
Hvordan påvirker fabrikken Aalborg Portland det lokale miljø?
Gør rede for de vigtigste lokaliseringsfaktorer bag cementfabrikationen i Aalborg og de geologiske forudsætninger i lokalområdet for cementproduktionen.
Undersøg cementproduktionens generelle miljøkonsekvenser, og undersøg hvordan Aalborg Portland påvirker både det lokale miljø og globale miljø.
Redegør for, hvilke parametre der har betydning for såvel den danske konkurrenceevne som for Aalborg Portlands konkurrenceevne. Inddrag relevant samfundsfaglig teori.
Diskuter med udgangspunkt i Aalborg Portland hvilke udfordringer dansk industri står overfor.
FAG Psykologi og samfundsfag EMNE Psykopati i det Senmoderne
Hvordan er psykopati til stede i det senmoderne samfund? ,
Redegør for psykopati, hvor du kommer ind på de typiske træk ved psykopati, bl.a. brugen af manipulation og løgn til at få sin vilje samt virkelighedsopfattelsen hos en med psykopati.
Undersøg hvilke psykologiske og sociale faktorer, der ligger til grund for, at nogle mennesker udvikler psykopatiske personlighedstræk. Inddrag relevant samfundsfaglig teori.
Diskuter hvorvidt hyppigheden af psykopati er blevet højere i det senmoderne samfund, samt hvorvidt der kan være tale om noget kulturbestemt.
FAG Idræt og samfundsfag EMNE Doping med anabolske steroider
Hvorfor vælger nogle unge at bruge anabolske steroider?
Redegør for de fysiologiske effekter af anabole steroider herunder testosteron, den medicinske anvendelse, proteinsyntesen og bivirkningerne.
Undersøg med udgangspunkt i artiklen ”Jeg savner den følelse af at være hårdt pumpet…” af Rasmus Damsgaard, hvorfor unge mænd vælger at anvende anabole steroider.
Redegør for teorier af Anthony Giddens og Pierre Bourdieu om identitetsdannelse i det senmoderne samfund og for Michel Foucaults syn på moderne magtrelationer i relation til individets valg.
Diskuter med udgangspunkt i teorierne, hvorfor nogle unge vælger at bruge anabole steroider.
FAG Idræt og samfundsfag EMNE Fodbold og ekstremsport
Hvordan kan holdsporten fodbold og udøvelsen af ekstremsport sammenlignes?
Redegør for Anthony Giddens og Thomas Ziehes teorier om identitetsdannelsen i det senmoderne samfund.
Karakteriser holdsporten fodbold og forskellige typer ekstremsport.
Analysere de fysiologiske og psykologiske forskelle mellem at dyrke ekstremsport og holdidræt .
Diskuter, hvorfor ekstremsport vinder indpas ud fra de samfundsvidenskabelige teorier.
FAG Oldtidskundskab og samfundsfag EMNE Demokratiet i antikken og i dag
Hvordan kan det athenske demokrati i 400-tallet sammenlignes med det danske demokrati i dag?
Redegør for det athenske demokrati i 400-tallet, dets opbygning, principper og organer.
Redegør også for det danske demokrati i dag med inddragelse af relevant data og centrale demokrati-teorier
Analyser ”Perikles’ gravtale” fra Thukydids Historie (bog II, kap. 4) & ”Kritik af demokratiet” fra Platons Staten (bog VIII, §557-563) med fokus på demokratiet styrker og svagheder.
Diskuter ligheder og forskelle & svagheder og styrker i de to demokratiske forfatninger. Inddrag i den forbindelse artiklen ”Demokratiet til alle tider” af Mihail Larsen 09.11.2014, Jyllands-Posten https://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE7187101/demokratiet-til-alle-tider1/
FAG Religion og samfundsfag EMNE Islamisk Stat
Hvordan tiltrækker Islamisk stat unge fra Vesten, og hvordan kan bevægelsen bekæmpes?
Redegør og definer Islamisk Stats opfattelse af begreberne jihad og kalifat.
Analyser, hvorfor bevægelsen tiltrækker så mange unge - også fra Vesten? Er det i denne sammenhæng de religiøse eller de politiske forestillinger, der er vigtigst for dette rekrutteringsmønster? Begreber fra sociologi skal indgå i besvarelsen.
Vurder, hvorvidt den USA-ledede koalition har mulighed for effektivt at bekæmpe Islamisk Stat. Begreber fra international politik skal indgå i besvarelsen.
FAG Religion og samfundsfag EMNE New Age i det moderne samfund
Hvordan er New Age-bevægelsens rolle i det senmoderne samfund?
Redegør for religion i det senmoderne Danmark med fokus på New Age og inspiration fra østlige religioner.
Redegør for hovedtankerne hos fire religionskritikere: Ludwig Feuerbach, Karl Marx, Friedrich Nietzsche og Sigmund Freud.
Undersøg, hvorfor New Age har fået den nuværende status i det senmoderne samfund.
Diskuter, hvordan udbredelsen af New Age kan forklares ved brug af sociologiske teorier om det senmoderne samfund.
FAG Tysk og samfundsfag EMNE Ulrike Meinhof og Rote Armee Fraktion (RAF)
Var den første generation af den røde armee fraktion frihedskæmpere eller terrorister?
Redegør for det tyske studenteroprør, herunder især Rote Armee Fraktions politiske mål og metoder.
Undersøg på baggrund af selvvalgte tekster og tyske kilder Ulrikke Meinhofs radikalisering og hendes legitimering af vold som politisk kampmiddel.
Diskuter om RAF’s aktiviteter på nogen måder kan anskues som en frihedskamp eller om det var det, vi i dag ville kalde terrorisme.
Hvis du vil skrive i Samfundsfag og Matematik, har Københavns Universitet beskrevet en række projekter her: https://www.math.ku.dk/formidling/gymnasiet/studieretningsprojekter/
FAG: Fysik og samfundsfag EMNE: Kontrol af kernekraft – hvordan undgår vi en atomkrig?
Kun fem lande har international tilladelse til at have kernevåben: Frankrig, Kina, Rusland, Storbritannien og USA ifølge traktaten om ikkespredning af kernevåben (NPTtraktaten).
En række andre lande formodes at have kernevåben. Kernekraft og teknologi anvendes dog til mange andre ting end våben. Uden kernekraftværker ville man ikke kunne producere tilstrækkeligt med elektricitet i mange lande. Uden kerneteknologi ville flere typer af scannere på hospitaler ikke kunne fungere og store forskningsområder ville være umulige at arbejde med.
Så hvordan undgår man, at radioaktive materialer falder i de forkerte hænder? Hvilke typer af radioaktive materialer er særligt farlige? Hvad handler Iranaftalen om?
Stikord: kernekraft, atomkrig, FN, Iranaftalen
Forslag til kilder for informationssøgning:
International Atomic Energy Agency
FAG: Fysik og samfundsfag EMNE: Kernekraft i Danmark? Ja, nej eller måske
I 1985 besluttede folketinget endegyldigt, at Danmark ikke skulle have kernekraft som en del af energiforsyningen. Dette kom efter mange års folkelig modstand. Indtil da havde man på Atomenergikommisionens Forsøgsanlæg Risø forsket i teknologien. I de følgende år rettedes den folkelige modstand mod det skånske kernekraftværk i Barsebäck, som påbegyndte en nedlukning i 1999.
Ulykkerne ved Three Mile Island (1979), Tjernobyl (1986) og Fukushima (2011) har yderligere bidraget til frygten for kernekraftværkerne.
Udfordringerne med klimaændringer har ledt til en fornyet interesse for kernekraften. I Danmark har startup'en Seaborg Technologies været omfattet af stor interesse grundet deres særlige reaktortype. Tidligere modstandere af kernekraft er begyndt at udtale sig positivt om teknologien, i det mindste som det mindre af to onder, mens andre holder fast ved deres modstand.
Stikord: kernekraft, Risø, Barsebäck, Seaborg Technologies, klimaændringer
Forslag til kilder for informationssøgning:
Nuclear legislation in OECD and NEA countries: Denmark
FAG: Fysik og samfundsfag EMNE: Standardtid eller sommertid?
Hvert år stiller vi urene en time frem for et halvt år senere at stille dem en time tilbage. Hvorfor i alverden gør vi det? Resultatet er at Solen står højest på himlen klokken 13 og midnat i virkeligheden er klokken 01 om sommeren, men er det et problem? Rusland afskaffede sommertid for nogle få år siden uden større vanskeligheder. I EU diskuteres det om vi skal følge trop og om vi i så fald skal låse os fast på standardtid eller sommertid.
Argumenterne for sommertid handler som regel om at man får en time ekstra sol om aftenen. Det er svært ikke at være tilhænger af lange lyse sommeraftener, der kan tilbringes udendørs.
Dette kommer naturligvis på bekostning af en times sol om morgenen. Da Venezuela for nogle år siden besluttede at flytte deres tidszone en halv time tilbage, var det officielle argument, at skolebørnene dermed ikke skulle gå i skole i mørke (der gik rygter om, at præsidenten Hugo Chavez ikke brød sig om at dele tidszone med USA's præsident George Bush). Ved at låse sig fast på sommertid vil solen først stå op ved 10-tiden om vinteren her i Danmark.
Rent fysisk giver det bedst mening at beholde standardtid, som da også er fastsat på baggrund af at solen så står højest på himlen ved middag og at midnat vitterligt er midt om natten. Dette gælder dog kun til en vis nøjagtighed. Da tidszoner (som regel) kun inddeles i hele timer betyder det f.eks. at Spanien som deler tidszone med Danmark egentlig selv på standardtid er omtrent en time ved siden af.
Hvis EU afskaffer sommertid vil det være op til de enkelte lande at beslutte, hvilken tid de vil låse sig fast på, hvilket kan lede til et virvar af tidszoner i Europa med forventelige økonomiske konsekvenser idet man mister værdifuld handelstid mellem landene. Samoa har således to gange skiftet tidszone for at vinde en ekstra bankdag om ugen med henholdsvis USA og Australien.
Stikord: EU, tidszoner, jordens bane om solen, international politik
Forslag til kilder for informationssøgning:
EU-note til Europaudvalget og Transport-, Bygnings- og boligudvalget
Europa-parlamentet: Parlamentet ønsker at stoppe med at skifte mellem sommer- og vintertid i 2021
Jyllandsposten: Storstilet angreb på sommertid bliver forsinket