Til daglig skriver vi meget i engelsk. Vi skriver små analyserende opgaver såsom "Characterize the main character" eller "account for today's text". Vi skriver også kreative tekster i flere genrer fx blogs eller små historier. Vi laver mange grammatiske øvelser og træner, hvordan man beskriver sprogfejl. De daglige øvelser fører frem til skriftlig eksamen i engelsk.
I læreplanen står der, at formålet med engelsk er, "skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed" (Læreplan A 2017)
GRAMMATIK-OPGAVE
I denne typeopgave skal du finde fejl i nogle sætninger, rette og forklare dem. Du kan bruge både latinske og danske betegnelser. Du skal også kunne beskrive stilen og oversætte et stykke tekst. Du må gerne bruge hjælpemidler.
ESSAY OM FIKTION
Et essay er en sammenhængende tekst med en indledning, en hoveddel og en afrunding/konklusion. Det er en fokuseret tekst: fiktionsteksten er emnet for essayet, og der er en rød tråd i behandlingen af fiktionsteksten. Og det er en dokumenteret tekst: essayet underbygges med henvisninger til og citater fra fiktionsteksten. Når man skriver et essay, henvender man sig til en læser, som har læst den fiktionstekst, man skriver om. Det betyder, at man ikke skal referere handlingen, men formidle sin analyse og fortolkning af fiktionsteksten. Læg mærke til, at essay i denne sammenhæng betyder noget andet end i dansk, nemlig en struktureret formidling af en analyse og fortolkning.
ESSAY OM NONFIKTION
Ved et ”sammenhængende” og ”fokuseret” essay forstås et essay, hvis fokus er sagprosatekstens tema. Inden man skriver, analyserer man sagprosateksten, dvs. man gør sig en række iagttagelser om sagprosatekstens elementer med henblik på at finde ud af, hvad forfatterens intention er, og hvilke virkemidler forfatteren bruger. Hernæst laver man en disposition for sit essay.
Som elev på STX har du enten engelsk på B- eller A-niveau. De to skriftlige eksamener har det tilfælles, at de begge varer 5 timer og begge starter med en 3-4 grammatiske og sproglige opgaver efterfulgt af et længere analytisk essay af enten en fiktions-tekst (novelle, eventyr eller lignende) eller non-fiktions-tekst (artikel, interview eller lignende).
De grammatiske og sproglige opgaver skal du besvare på dansk, og de bliver bedømt på dine evner til at inddrage og kort forklare relevante grammatiske og sproglige regler og derefter skal disse regler benyttes på de konkrete opgaver.
Dit analytiske essay bliver bedømt på, hvor godt du besvarer den stillede opgave, din sproglige præcision, din grammatiske korrekthed, din teksts overordnede struktur, og din evne til at bruge relevante analytiske begreber.
giver en velstruktureret samt formidlingsbevidst fremstilling
behersker et flydende og nuanceret engelsk med overholdelse af skriftsprogets normer
viser tekstforståelse og anvender fagets analytiske begreber og metoder
analyserer og beskriver engelsk sprog grammatisk og stilistisk
anvender faglige hjælpemidler samt dokumenterer kilder.
Uanset hvilken genre, du skriver i, er der altid:
en indledning (emne, vinkel og tekst præsenteres), en midte (undersøgelse og dokumentation) og en afslutning (hvor der vendes tilbage til vinklen)
sammenhæng mellem afsnit sker ved linking og inden for afsnit i form af PEE-modellen: point-example-explanation. Her er et eksempel:
"Et karakteristisk virkemiddel i Hermansens argumentation er derudover [LINKING] brugen af ordspil [POINT]. Hun skriver eksempelvis: “Men selv om du har fået en masse karakterer, har du ikke fået karakter. [EXAMPLE]” Ordspillet med “karakterer” og “karakter” sætter fokus på de to ord og sætter dem over for hinanden. Det får læseren til [EXPLANATION]at stoppe op og overveje, hvad der menes med "at have karakter i forhold til at "få karakterer". Hermansen understreger dermed sit centrale synspunkt - nemlig vigtigheden af at have personlighed og ikke bare at klare sig godt karrieremæssigt."