I historietimerne kan du komme ud for mange forskellige typer skriftligt arbejde: Fra den lille skriveøvelse til de større opgaver som studieretningsprojektet (SRP) i 3.g. Lidt forenklet kan man sige, at de skriftlige opgaver i historiefaget kan inddeles i enten proces- eller formidlingstekster.
Procestekster - procesorienteret
Typisk er de små skriveopgaver i undervisningen, hvor du selv både er tekstens afsender og modtager, det vi kan kalde for procestekster. Procestekster kan være notater, lyn- og hurtigskrivning, tænkeskrivning, udarbejdelse af spørgsmål og mindmaps samt stikords- og kildeøvelser, og er ikke tænkt som formidling til andre dig selv.
Formidlingstekster - produktorienteret
Derimod er de skriftlige produkter, hvor du er afsenderen, og hvor produktet afleveres til læreren eller præsenteres for en større eller mindre del af klassen, det vi kalder for formidlingstekster. De obligatoriske formidlingstekster i gymnasiet er dansk-historieopgaven (DHO) og studieretningsprojektet (SRP), men der anvendes også mange andre typer formidlingstekster i undervisningen. Fx powerpoint- og prezi-præsentationer, skriftlige kildeopgaver, skriveøvelser som eksempelvis skriv til en anden målgruppe, webtekster til padlet og google sites og alskens formidlingsartikler.