I naturgeografi arbejder vi med forskellige genrer. Genrerne rapport og journal er korte beskrivelser af eksperimentelt arbejde og af feltarbejde. Rapport og journal er inspireret af skriftlige produkter, som anvendes i videnskabsfaget naturgeografi på universiteter og i forbindelse med forskning. I naturgeografi arbejder vi ofte med præsentation og bearbejdning af data, figurer, modeller og kort (fx webGIS) på en overskuelig måde - særligt med den rumlige præsentation på kort er karakteristisk.
Læreplanen i naturgeografi siger, at formålet med faget er, at eleverne får: "viden om geografiske og geologiske forhold i verden." Eleverne får desuden en forståelse for den teknologiske "udnyttelse af naturens ressourcer." Og de får "en struktureret og sammenhængende omverdensforståelse og forståelse for bæredygtighed, så de kan forholde sig til aktuelle geofaglige problemstillinger og bliver i stand til at foreslå geofaglige løsningsmodeller."
JOURNAL
En journal er en kort afrapportering af et gennemført forsøg eller et feltarbejde. Den skal inkludere data fra forsøget og ofte en vis behandling af data. Man undlader dog som regel teori, diskussion og lignende.
RAPPORT
Rapporten er længere og mere grundig end journalen. Det vil sige, at man beskriver relevant teori, behandler data til bunds, diskuterer resultater og data, behandler fejlkilder og måleusikkerheder og slutter af med en konklusion. Hvor journalen kun behandler nogle af aspekterne ved et eksperimentelt arbejde vil rapporten behandle alle de relevante aspekter af arbejdet lige fra teori til perspektivering.
POSTER
En poster er en formidling af din viden med tekstbokse og illustrationer. Her træner du at formidle din faglige viden på en letforståelig måde til en bestemt målgruppe. Ud over at det faglige skal være korrekt, er det derfor også meget vigtigt at sproget er korrekt og at man skriver på en måde som kan forstås af personer i målgruppen.
Eksamen i naturgeografi B og C er mundtlig. Du skriver altså ikke noget til selve eksamen, men du medbringer dine rapporter til den mundtlige eksamen, hvor de fungerer understøttende - du viser fx grafer eller tabeller fra dine rapporter.
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
̶ formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder