Skriftlighed i idræt er et redskab til at understøtte de praktiske discipliner og begrebsliggøre faget. Progressionen ligger i valget af opgavetyper.
Du kan fx beskrive nye spil og benytte illustrationer til dette for at træne innovationskompetencen. Du skal kunne lave en disposition til et opvarmningsprogram med modeller og tegninger. Målet er at kunne formidle en beskrivelse af en aktivitet, som kan læses og forstås af andre.
Du skal også lave en skitse til grundtræningsprogrammer og sammenligne eksperimentelle resultater med historiske data. Endelig skal du lave en træningsrapport, hvor du opstiller din egen træningsplan, fører træningsdagbog og evaluerer skriftligt.
Læreplanen i Idræt B siger, at formålet med faget er, at eleverne får "kropslige kompetencer samt viden, kundskaber og færdigheder i relation til fysisk aktivitet."
Træningsrapport
Rapporten er fagets typiske afleveringsgenre.
Idrætsrapporten indeholder en indledning, hypotese, problemformulering, dataindsamling, analyse af data og en konklusion. Rapporten kan være baseret på en naturvidenskabelig undersøgelse. En træningsrapport indeholder teori om progression, målsætning, motivation, fysiologi, psykologi, sundhed. Der føres dagbog over træningen, resultater listes og dernæst analyseres og fortolkes resultaterne.
Drejebog
Drejebogen er grundlaget for den praktiske del af eksamen. I drejebogen skal du skrive, hvad du vil vise til eksamen. Du skal være så præcis som muligt.
Der indgår ikke en skriftlig eksamensdimension bortset fra drejebogen til den praktiske eksamen. Drejebogen indgår ikke i bedømmelsen, men er et krav for at kunne gå til eksamen.
DU BEDØMMES UD FRA …
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.