Tysk er primært et mundtligt fag i gymnasiet, men det bliver understøttet af skriftligt arbejde, fordi undervisningen er tilrettelagt i emner, som vi arbejder med såvel mundtligt som skriftligt.
At formulere sig skriftligt på et fremmedsprog fungerer både som mål og middel. Målet er at kunne udtrykke sig skriftligt på tysk med et nuanceret ordforråd og grammatisk korrekthed. Skrivningen som middel har stor betydning for sprogindlæringen: skrivningen udvikler den sproglige bevidsthed, og det fremmer læsefærdigheden, tekstforståelsen og formidlingsevnen - og den mundtlige udtryksfærdighed.
I undervisningen på A-niveau kommer du til at arbejde meget med det skriftlige, fordi forløbet i modsætning til B-niveau afsluttes med en skriftlig eksamen.
Normalt er der afsat 35 (15+20) elevtimer til B-niveau (1g-2g) og yderligere 45 timer til A-niveau (3g).
Der arbejdes med forskellige skrive- og talehandlinger i tysk, herunder blandt andet resumé, analyse og fortolkning og forskellige kreative opgaver.
RESUMÉ
Formålet med at skrive resuméer er, at du bør være i stand til at gengive indholdet af en tekst – kort og præcist.
Du skal vise din forståelse af teksten ved loyalt at gengive hovedpunkterne i en kort og sammenhængende fremstilling.
Man skal kunne mærke en disposition - dvs. at du skal fremlægge stoffet i en logisk rækkefølge.
Undgå: forstyrrende spring, unødvendige gentagelser, uvæsentlige detaljer, egne meninger, tilføjelser af noget, som ikke står i teksten.
Der forventes ikke samme grad af korrekthed og nøjagtighed som i f.eks. oversættelse, fordi du både skal koncentrere dig om indhold og sprog.
KREATIV OPGAVE
De kreative opgaver, som du skal skrive i forlængelse af den daglige undervisning, bygger ofte på aspekter i tekster og film, som du skal arbejde videre med på egen hånd. Opgaverne kunne f.eks. være:
Digt en historie
Dagbog
Skriv slutningen på historien
Skriv en alternativ slutning på historien
Avisartikler
Læserbreve
Situationsdialoger – replikker, rollespil
ANALYSE OG FORTOLKNING
Når du skal analysere et tysk digt eller en novelle, skal du opløse teksten i relevante delelementer, som du vil undersøge nærmere. Det kan f.eks. være tid og sted, personer, fortæller, tema. Herefter samler du din analyse i en afsluttende fortolkning, der fx udleder tekstens budskab.
Når du skal fortolke et tysk digt eller en novelle, skal du bruge dine resultater fra analysen til at udlede tekstens budskab og til at perspektivere til f.eks. en litterær periode, samfundsforhold eller andre tekster, der hører til samme emnekreds.
Et godt råd til at komme i gang med analysen og fortolkningen er at stille spørgsmål til teksten – f.eks. hvem, hvad, hvor og hvornår (analyse) og derefter hvordan og hvorfor (fortolkning).
Det er vigtigt at underbygge dine påstande om teksten med citater og eksempler fra teksten.
Der er kun skriftlig eksamen på A-niveau. Eksamen har form af en 5-timers prøve i slutningen af 3.g. Eksamensopgaven består af tre dele 1) En tekstforståelsesopgave 2) Opgaver med grammatisk fokus 3) En opgave med fri tekstproduktion. Den frie tekstproduktion består af to dele; dels af et resumé, hvor teksten skal gengives objektivt og dels en kreativ opgave. Det er vigtigt, at du læser opgavebeskrivelsen grundigt igennem, så du sikrer dig, at du får besvaret det, du bliver bedt om.
Tysk kan indgå i SRO og SRP, hvor der skrives på dansk, men man inddrager tysksproget materiale og citerer fra dette materiale på tysk.
eleverne skal kunne udtrykke sig skriftligt på tysk med et nuanceret ordforråd
en vis sikkerhed i grammatik
en vis sikkerhed i basal sætningsopbygning