Det er kun i fysik A, at der er skriftlig eksamen. Til eksamen får du et opgavesæt, som du har fem timer til at løse. Et eksamenssæt indeholder forskellige opgaver, der skal teste din fysiske viden og evne til at have overblik over opgaven. I det skriftlige eksamenssæt er der nogle typeopgaver, du med fordel kan lære at løse. Når du begynder på at løse en opgave SKAL du altid forholde dig til spørgeordet fx forklar. Det er vigtigt at du bruger fagtermer, når du løser opgaverne. Læg mærke til at ordet ”Vurder” kan optræde i flere forskellige situationer; fx fysiske størrelse bestemt ud fra et billede-bilag, afklaring om der kan gøres særlige antagelser eller hvorvidt resultatet bekræfter en hypotese i opgaven. For at træne den skriftlige eksamen i fysik A afholdes der en terminsprøve.
FIGUR-/GRAF-/BILLED-FORKLARING
Opgaver hvor du f.eks. skal redegøre for et bestemt emne ud fra en figur, graf, billede eller lignende. Det er en god træning i forhold til bilagene som findes til fysik-eksamenen. Vær opmærksom på at det handler om at du skal anvende fysikfaget og ikke bare beskrive hvad der er på billedet. Det er desuden vigtigt at kunne måle længder, vinkler og andre geometriske størrelser ud fra et givent billede. Vær opmærksom på at anvende de relevante begreber, omtal relevante sammenhænge og eventuelt lave nogle eksempler på beregninger som kunne være relevante i forhold til figuren.
DATASÆT- OG FILM-ANALYSE
Digitale bilag som store mængder tal eller videooptagelser skal også kunne analyseres. Matematikprogrammet ”Maple” kan med fordel anvendes til at importere og analysere talmængder og fysikprogrammet ”Loggerpro” er i stand til at måle steder, hastigheder og accelerationer ud fra filmoptagelser. Begge programmer kan findes på skolens hjemmeside (https://sites.google.com/rungsted-gym.dk/rg-it/software-apps?authuser=0 ).
Du bedømmes ud fra faglige mål (se afsnittet "Mest til læreren"). Til studentereksamen vurderes din besvarelse af to fremmede censorer. (Din egen lærer er altså ikke med til at give karakteren ved skriftlig eksamen.) De faglige mål for fysik på alle tre niveauer kan kategoriseres i følgende fire generelle naturvidenskabelige kompetenceområder:
1. Modellering. Det vil sige at beskrive den komplicerede virkelighed ud fra en enkel model. Det kunne være en model over, hvordan en elkedel virker ud fra energi-betragtninger.
2. Data-analyse. Det vil sige at regne på målinger fra forsøg for dels at kunne vurdere, hvor god en model er, og dels kunne bestemme værdien af fx naturkonstanter.
3. Eksperimentelt arbejde. Det vil sige at udføre forsøg. Det kunne være at eftervise Ohms lov.
4. Perspektivering. Det vil sige at relatere teoretisk viden til hverdagserfaringer.