A-DELEN
A-delen skal oversættes så præcist som muligt til fransk, og den sproglige korrekthed vægtes højt. Du skal her koncentrere dig om grammatik, ordforråd og specielle franske vendinger, som f. eks. at man på fransk siger: ”J’ai 20 ans” (direkte oversat: ”jeg har 20 år”), hvor man på dansk siger: ”Jeg er 20 år”.
Her er en liste over de forskellige opgavetyper (du vil kun få 14 i hver delprøve 1):
Tekstens genre
Tekstens tema
Tekstens formål
Sæt informationerne fra teksten i kronologisk rækkefølge (1,2,3, og så videre)
Sæt spørgsmålene sammen med de rigtige svar (der er flere svar end spørgsmål)
Marker det rigtige svar
Sandt eller falsk?
Forbind højre og venstre spalte så sætningerne er korrekte
Forbind ordene fra teksten i venstre spalte med forklaringerne i højre spalte
Forbind ordene fra teksten i venstre spalte med antonymerne/synonymerne i højre spalte
Vælg det rigtige af de fremhævede ord
Giv billedet en titel og begrund dit valg med 3-5 sætninger på fransk
Beskriv billedet og historien bag det på fransk
Sandt eller falsk? Hvilke sætninger er rigtige i forhold til billedet til højre, til venstre eller begge billeder
Kig på billedet og gør sætningerne færdige
Historien bag billedet. Skriv 3-5 sætninger i … på fransk
Hvad forestiller billedet? Sæt kryds og begrund dit valg med 3-5 sætninger på fransk
Beskriv billedet med 3-5 sammenhængende sætninger på fransk. Brug mindst … (f.eks. adjektiver/tillægsord)
Skriv rigtige sætninger ved at sætte ordene/klynger af ord i den rigtige rækkefølge
Find et passende verbum (udsagnsord) og bøj det i den rigtige form i præsens (nutid).
B-DELEN
I B-delen skal du besvare et, to eller tre af spørgsmålene, og du må bruge ca. 250 ord i alt. Her er det vigtigt, at du ikke blot bruger hele sætninger fra teksten – de vil i så fald ikke tælle med i de 250 ord. Det samme gælder ved gentagelser. Du skal vise, at du kan uddrage det væsentlige af tekstmaterialet og udtrykke dig skriftligt på et enkelt og sammenhængende fransk i forhold til det, du bliver bedt om i opgaven.
Bid godt mærke i ordet ”enkelt”. Du skal nemlig tænke på at få dit budskab igennem til læseren. Derfor er det bedst at skrive enkelt og dermed letforståeligt. Når man forsøger sig med lange sætningskonstruktioner, kan det nemmere gå galt. Når du HAR skrevet dine enkle sætninger, kan du evt. ”pynte” lidt på dem for at vise din sproglige kunnen.
Eksempler: la situation est difficile → elle pense que la situation est difficile → la situation est vraiment difficile, parce que…/ à cause de.. → la situation est vraiment difficile et c’est pourquoi elle décide de….. → se trouvant dans une situation difficile elle prend la décision de….
Her er en liste over de genrer, der kan komme i spil til eksamen i delprøve 2:
Artikel: Hvordan skriver du en artikel?
En artikel bruger et kildemateriale til at behandle et emne og skal informere en modtagergruppe. En artikel kan skrives til forskellige målgrupper og i forskellige sammenhænge. Derfor skal du være bevidst om afsender- og modtagerforhold (man kunne f.eks. benytte det retoriske pentagram).
Læserbrev/Blog: Hvordan skriver du et læserbrev?
Læserbreve skrives ikke af journalister. Det er avisens læsere, der skriver læserbreve. De kan handle om alt fra vigtige samfundsproblemer til personlige holdninger. Nogle læserbreve er både oplysende og fulde af gode argumenter, andre er bare udtryk for helt personlige følelser. Du kan også publicere et læserbrev på en blog.
Dagbog: Hvordan skriver du en dagbog?
En dagbog er en bog til at skrive uformelle kronologiske, daterede indlæg. Det vil sige, at man for det meste skriver til sig selv om sin hverdag, sine tanker, holdninger og ønsker. En dagbog er for det meste privat. Men en dagbog kan også bruges mere offentligt i form af en webblog.
Brev: Hvordan skriver du et brev?
Et brev kan både være formelt og uformelt. Ord, vendinger og høflighedsudtryk varierer efter, hvor formelt brevet er. Det er derfor vigtigt, at du læser opgaveformuleringens krav grundigt i forhold til, hvem afsender og modtager af brevet er. Brevet kan skrives som en mail.