Forklar kort hvad alle bilagene overordnet handler om.
Undersøg hvad alle bilagene viser. Understøt dine nedslag i materialet med data, tal eller lignende fra materialet.
Fortolk evt. hvad tallene betyder - inddrag gerne teori
Skriv på tværs af bilagene i stedet for at redegøre for bilagene et ad gangen – eks. fokus på et fælles emne mellem flere bilag.
Sammenfatning, der besvarer det stillede spørgsmål i opgaveformuleringen(egentligt svar).
Tabellerne i bilagene omhandler alle…
Tabel nr.XX viser at…
Begge disse tabeller omhandler...
De vigtigste tal i tabellen er…
Man kan i tabellen se…
Udviklingen fra 1990-2010 er…
Desuden viser tabellen…
Samlet set viser tabellerne altså…
Tabel 1 viser at…, dette understøttes af tabel 2, der viser at…
Tabel 1 viser at…, inddrages tabel 2 nuanceres billedet, da tabel 2 viser at…
Tage udgangspunkt i opgavespørgsmålet - opgavespørgsmålet skal være styrende for din fremgangsmåde. Dvs. de emner du inddeler bilagene i og behandler bilagene ud fra skal medvirke til at besvare opgavespørgsmålet.
Skrive på tværs af tabellerne:Du må ikke behandle tabellerne en ad gangen, men skal derimod skrive på tværs af tabellerne.
Brug taleksempler fra tabellerne som dokumentation.
Fortolkning af bilagene: Hvordan skal tallene forstås? Hvorfor viser tallene som de gør? Her skal du så vidt muligt inddrage viden og begreber fra samfundsfag.
En opsamling, der opsummerer hvad tabellerne viser om opgavespørgsmålet.
Eksempel på en undersøgelse 1
Undersøg den økonomiske forbindelse mellem Danmark og Tyskland i perioden 2000-2015
"Udviklingen af import og eksport mellem Danmark og Tyskland viser tabel 1 og 2, at både importen og eksporten mellem Danmark og Tyskland er steget fra år 2000 til 2012. Eksporten fra Danmark til Tyskland er steget med 13% fra år 2000 til 2012. Importen derimod er steget med 44%, hvilket altså er klart større end eksporten. Dette kan være sket i sammenhæng med en stigning af den danske BNP, eftersom Danmark med flere penge mellem hænderne vil have råd til at importere flere varer".
Eksempel på undersøgelse 2
Undersøg vilkårene for unge som vokser op i udkantsDanmark
"Der er ligeså tendens til, at de personer som har en stærk økonomisk familie og bor moderat (3-10km) tæt på en ungdomsuddannelse er mere tilbøjelig til at gennemføre en ungdomsuddannelse end én som har lang afstand (11-23km) og har en svag økonomisk familie. Det ses ud fra tabel 5, som beskriver andelen af 25-årige der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse ud fra afstand og baggrund. Ifølge af tabel 5 er der 20,1 procentpoint flere som er blandt de 30% fattigste og har lang (11-23 km) afstand til en ungdomsuddannelse som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse end en som er i blandt de 30% rigeste og har en moderat afstand. En der altså vokser op i Vesthimmerlands kommune, som ud fra tabel 6 gennemsnitligt er stillet økonomisk svagere kontra en der er vokset op i Gentofte kommune som gennemsnitligt er stillet stærkere økonomisk har 20,1 procentpoint større chance for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse. Der er altså forskel på om man er vokset op i centrum og periferien ift. at gennemføre en ungdomsuddannelse".