I kemi arbejder du med forskellige genrer. Genrerne rapport og journal er beskrivelser af det eksperimentelle arbejde, vi laver i timerne, og de er inspireret af skriftlige produkter, som anvendes i videnskabsfaget kemi på universitetet og i forbindelse med forskning. Du skal også træne en mere uformel formidling, når du laver præsentationer eller posters.
Fælles for alle genrer er, at man i kemi går meget op i klarhed, præcision og utvetydighed. Det vil fx sige, at hvis du beskriver et forsøg, du har udført, skal en læser kunne udføre forsøget nøjagtigt, som du gjorde det. Det skriftlige arbejde træner dig til at kunne gå til mundtlig eksamen på C-, B- og A-niveau og til skriftlig eksamen på A-niveau, hvor du skal besvare et eksamensopgavesæt på fire skriftlige opgaver.
Formålet med faget er ifølge læreplanen at "give eleverne indsigt i, at kemisk viden, kreativitet og innovative tiltag kan være vigtige bidrag til et moderne samfund. Eleverne opnår indsigt i anvendelse af udvalgte kemiske forbindelser i deres hverdag, og hvordan disse kan påvirke både mennesker og miljø. Eleverne sættes herved i stand til at forholde sig reflekterende og ansvarligt til enkle problemstillinger med kemisk indhold."
JOURNAL
Journal betyder faktisk "dagbog". Det er de noter, du tager, under forsøget. En journal er altså et kort skriftligt produkt, som indeholder de væsentligste målinger, observationer, resultater og pointer fra en eksperimentel øvelse. Journalen er strukturerede notater fra øvelsen.
RAPPORT
Længere og grundigere gennemgang af en eller flere eksperimentelle øvelser inspireret af en videnskabelig forskningsartikel. Rapporten skal forklare eksperimentet, relevant teori, målinger, resultater og betydningen af resultaterne.
OPGAVEREGNING
Skriftligt arbejde som ikke direkte hænger sammen med dit eksperimentelle arbejde. Der er som regel tale om opgaver, som træner anvendelsen af forskellige dele af det faglige stof. Der kan være tale om regneopgaver, opskrivning af reaktionsskemaer eller mere forklarende opgaver.
POSTER eller FILM
Fremvisning af forskningsresultater på posters er almindeligt i videnskabsfaget kemi på universitetet og andre videregående institutioner. Inspireret af dette anvendes posterfremstilling og præsentationen også i kemiundervisningen på gymnasialt niveau. En poster er ofte ligesom en rapport en formidling af et eksperimentelt eller teoretisk arbejde. For posterens vedkommende er der dog ofte fokus på resultater og konklusioner på arbejdet og på det visuelle udtryk.
Ud over posters findes der mange forskellige skriftlige måder at formidle din kemifaglige viden. Det kan f.eks. være udarbejdelse af brochurer, lærebogskapitler, manualer eller en instruktionsfilm, der er en slags visuel rapport. Fælles for disse er, at de ikke er specifikke kemiske fremstillingsformer eller kan defineres generelt, men afhænger af de forskellige sammenhænge arbejdet udføres i.
Til eksamen får du et elektronisk opgavesæt, som du har fem timer til at løse. Et eksamenssæt indeholder forskellige opgaver og film, der skal teste din kemiske viden og evne til at have overblik over opgaven. I det skriftlige eksamenssæt er der nogle typeopgaver, du med fordel kan lære at løse. Nogle af typeopgaverne har et lille twist for at teste omfanget af dit overblik. Når du går i gang med at løse en opgave, skal du altid forholde dig til spørgeordet fx forklar. Spørgeordene kaldes i daglig tale typeord.
Du bedømmes ud fra faglige mål (se afsnittet "Mest til læreren"). Til studentereksamen vurderes din besvarelse af to fremmede censorer. Din egen lærer er altså ikke med til at give karakteren ved skriftlig eksamen. I læreplanen står der, at der lægges "vægt på eksaminandens evne til at:
̶ anvende fagets viden og metoder til behandling af kemiske problemstillinger
̶ gøre iagttagelser og analysere eksperimentelt arbejde, samt efterbehandle og vurdere resultater herfra
̶ gennemføre og præsentere relevante beregninger med korrekt brug af fagsprog
̶ benytte relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer
̶ benytte fagspecifikke digitale værktøjer hensigtsmæssigt
̶ dokumentere anvendte informationer fra forskellige kilder
̶ udtrykke sig skriftligt, således at tankegangen fremstår struktureret og tydelig.