Et resumé er en neutral gengivelse af en teksts hovedpunkter, der ikke følger tekstens opbygning, men har det vigtigste først. Det skrives i præsens i et neutralt sprog (ikke ”jeg synes”) og har få citater. Forskellen på et referat og et resumé er længden og opbygningen. Et referat er en neutral gengivelse af en teksts handling, som følger tekstens opbygning. Resuméet er en fast del af de store, skriftlige opgaver SRO og SRP, hvor det står allerførst og sammenfatter de vigtigste resultater. Resuméet bruges også i store skriftlige opgaver, når en tekst skal analyseres.
I eventyret Den Grimme Ælling af H.C Andersen fra 1843 følger vi en forbyttet svaneunge, der udklækkes i en andegård. I det meste af eventyret ved hverken ællingen eller de andre dyr, at den er en svane. Den bliver drillet, bidt og sparket, fordi den ”er for stor og for aparte”. Den flygter fra andegården og kommer både til en mose, hvor den møder vildænder og ind i et lille bondehus, hvor der bor en kone med nogle dyr. Den forventer, at andre ser den som styg og føler ikke, at nogen forstår den. Om vinteren er den ved at fryse ihjel, og da foråret kommer, har den ingen livslyst tilbage. Da den ser nogle smukke svaner, forventer den, at de vil hakke hen ihjel, og det vil den foretrække frem for det hårde liv, den har oplevet indtil da. Men da den bøjer hovedet for svanerne, ser den sit eget spejlbillede og forstår, at den selv er en svane. Eventyrets berømte morale er altså: ”Det gør ikke noget at være født i andegården, når man kun har ligget i et svaneæg!”.
”I midten af det 19. århundrede havde USA erhvervet sig store landområder over hele det nordamerikanske kontinent. Transporten mellem de nye områder var dog langsom, og der opstod et behov for en mere effektiv transport. I starten af 1850’erne blev et stort nationalt jernbaneprojekt derfor planlagt. En del af projektet var The Central Pacific Railroad, som endte med at strække sig fra Sacramento i Californien til Promontory i Utah. I modsætning til dets modpart, The Union Pacific Railroad, manglede projektet arbejdere. Løsningen blev at hyre et stort antal kinesiske arbejdere, der fik lavere løn og blev behandlet dårligere end de andre arbejdere. Selv om kineserne udgjorde op imod 90% af arbejdsstyrken, fik de efterfølgende ingen plads i historien.
Denne opgave undersøger, hvordan de kinesiske arbejdere i eftertiden er blevet overset, og hvad forklaringen på dette kan være. Ud fra en historisk billedanalyse af det kendte maleri ”American Progress” står det klart, at den amerikanske ideologi ”Manifest Destiny”, der hyldede de hvide, påvirkede den amerikanske opfattelse af kinesernes plads i amerikansk historie. En kildekritisk analyse af det berømte fotografi ”East and West Shaking Hands at Laying of Last Rail” af Andrew J. Russel afdækker, at det forstillet for så vidt, at størstedelen af jernbanearbejderne var kinesere, men ingen kinesere er at finde på billedet. En analyse af den moderne roman "Donald Duk" af Frank Chin giver et indblik i, hvordan nutidens amerikanere med kinesiske rødder opfatter og forstår deres fortid.
Jeg konkluderer, at en sinofobisk bølge ramte USA mellem 1850-1940 og resulterede i, at den kinesiske minoritet aktivt blev skrevet ud af historiebøgerne. Min konklusion på, hvorfor de kinesiske jernbanearbejdere blev ignoreret i den amerikanske historie er, at jernbanen var så vigtigt et nationalt projekt, at den amerikanske selvopfattelse ikke kunne tolerere, at den var skabt af andet end hvide amerikanske arbejdere.”