Her finder du et dokument med ALT OM ALT - hvilken rækkefølge delene i din opgave skal komme i, hvor meget de enkelte dele skal fylde, hvordan du opstiller en litteraturliste og indsætter noter med mere. Der er en kolonne for hver af de tre store opgaver: DHO, SRO og SRP. Print eventuelt dokumentet, så du altid har det lige ved hånden :-)
Eller se videoerne, hvor Jeppe Willads Petersen (fysik- og matematiklærer) gennemgår opgavernes struktur og indhold - fra problem-og opgaveformulering til bilag:
PROBLEMFORMULERING
Hvordan er mænd og kvinder i serien Game of Thrones?
Hvad siger sociologisk teori om køn? Jeg vil bruge Butlers kønsteori og Eriksons teori om det senmoderne samfund.
Hvad er forskellen på mænd og kvinder i serien? Jeg vil bruge filmisk analyse og diskursteori.
Hvordan spejler det virkeligheden?
OPGAVEFORMULERING
Hvordan fremstilles kønsnormen i serien Game of Thrones?
Redegør for relevant sociologisk teori om identitetsdannelse med fokus på køn.
Analyser figuren Daenerys Targaryens udvikling i første sæson.
Diskuter kvinderollerne i serien i forhold til den aktuelle fjerdebølgefeminisme. Inddrag artiklen af Alvi*.
*Jamille Sophie Alvi 14.04.2019 "Game of Thrones-forsker: Derfor bruger vi timer på en sølvhåret kvinde på en drage” Jyllands-Posten
PROBLEMFORMULERING
Hvad kan neurale netværk lige nu?
Hvilken matematik bruges i neurale netværk?
Hvordan kan man forklare almindelige mennesker om det her emne?
Hvilke sproglige virkemidler kan man bruge?
OPGAVEFORMULERING
Hvad er status for neurale netværk, og hvordan kan det formidles til et tidsskrift som Ingeniøren?
Redegør for principperne bag neurale netværk og dele af den underliggende matematik herunder formel logik.
Indfør funktioner i flere variable, definer partielle afledede af funktioner i flere variable og konstruer et eksempel på et simpelt neuralt netværk i et valgfrit computersprog.
Skriv en faglig artikel om ”kunstig intelligens i dag” til tidsskriftet Ingeniøren på fire normalsider.
Skriv dernæst et metaafsnit med stilistiske og kommunikative overvejelser.
Diskuter perspektiverne for neurale netværk.
"Forud for projektperioden vælger eleven i samråd med sin(e) vejleder(e) område og faglig problemstilling for studieretningsprojektet. På baggrund heraf udarbejder eleven under vejledning en problemformulering for projektet.
Problemformuleringen skal i kort form afgrænse den faglige problemstilling for projektet ved at angive, hvad der skal undersøges og analyseres, samt angive hvilke materialer og faglige metoder, som eleven forventer at inddrage i undersøgelsen og analysen. Eleven afleverer til vejleder(ne) en problemformulering. Vejleder(ne) udformer på baggrund af elevens problemformulering den endelige opgaveformulering, der udleveres ved projektperiodens begyndelse."
Opgaveformuleringen skal:
– gøre det muligt for eleven at opfylde de faglige mål for studieretningsprojektet
– give mulighed for faglig fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over undervisningen i mindst ét af projektets fag
– skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen og ikke indgår i elevens problemformulering
– være konkret og afgrænset
– indebære, at de(t) indgående fag anvendes på et passende niveau
– være udformet således, at eleven har mulighed for at besvare opgaveformuleringen fyldestgørende inden for de tidsmæssige rammer for studieretningsprojektet.