Et læserbrev indeholder:
En overskrift, som fænger og samtidig refererer budskabet (1)
En opsummering af sagen og budskabet (2)
Argumenter og analyser for læserbrevets holdning (3)
En genoptagelse af budskabet på en anden måde end i begyndelsen (4)
Læserbreve skrives ikke af journalister, men af avisens læsere. De kan handle om alt fra vigtige samfundsproblemer til personlige irritationer. Nogle læserbreve er både oplysende og fulde af gode argumenter, andre er blot udtryk for personlige følelser. Start for eksempel med en personlig vinkel for derefter at bevæge dig over i det generelle.
I et læserbrev skal du referere til troværdige kilder for at opbygge din etos. Brug objektivitetssignaler, for eksempel undersøgelser og ekspertudsagn. Brug også gerne tydeligt værdiladede ord og vendinger for at få din læser til at få de rigtige associationer. Brug aktive verber, så det er tydeligt, hvem der udfører handlingerne.
Afsender-modtagerforhold er også vigtige her.