Formålet med en perspektivering er at opnå en bredere forståelse af en tekst eller et emne ved at sætte det ind i en større sammenhæng. Når en tekst sættes ind i en større sammenhæng, bliver det tydeligt, at tekstens udsagn ikke kun har betydning i sig selv, men også har betydning i en større kontekst. En tekst af Jens Blendstrup kan derfor ses som et eksempel på en historisk udvikling af novellegenren, hvis den perspektiveres til novellen som en genre. Eller temaet i novellen kan sammenlignes med et tema i en anden tekst eller anden historisk tid for at vise, at der findes andre måder at bearbejde det samme tema på.
Der findes flere typer perspektiveringer.
En tekst kan perspektiveres til stilarten eller genren. Fx kan Helle Helles minimalisme perspektiveres til Ernest Hemingways isbjergsteknik.
En tekst perspektiveres til litteraturhistorien, når den sættes i forhold til sin periode ligesom i eksemplet nedenfor med novellen Tyngde. Her fremhæves de træk i teksten, der viser, at den hører hjemme i perioden. En litteraturhistorisk perspektivering kan også se de træk, der adskiller en tekst fra sin periode.
En tekst kan også sættes i forhold til temaet fx overgangen fra barn til voksen, som både behandles i en folkevise som Germand Gladensvend, en modernistisk novelle som Anders Bodelsens Drivhuset (1965) og en postmoderne novelle som Tennis (2002) af Kim Fupz Aakeson. Ud fra sammenligningen kan du diskutere, hvad forskelle og ligheder betyder for fortolkningen af teksten, og hvad vi kan lære af tekstens behandling af temaet.
Endelig kan en tekst perspektiveres ud fra forfatterskabet ved at se på, hvordan den er typisk eller atypisk for andre tekster skrevet af samme forfatter. Er der nogle typiske temaer, som forfatteren vender tilbage til? Har forfatterskabet ændret sig fra de tidlige værker til de sene? Flere af H.C. Andersens tekster handler fx om geniet – altså den geniale ener, der har en særlig forståelse af det gode, det sande og det skønne, selvom han er ”født i en Andegård”.
”Jens Blendstrups novelle Tyngde fra 2007 er en typiske postmoderne novelle på flere måder. Der er nogle metafiktive træk, altså træk hvor novellen gør opmærksom på sig selv som fiktion. Der er realismebrud fx når Lulu bærer tunge vægte under sin brudekjole. Sådanne brud ser vi også fx hos Charlotte Weitze, hvor en stor, umættelig ulv truer et pænt villakvarter eller en gylden, overnaturlig fisk binder et søskendepar sammen. Realismebruddene i den postmoderne litteratur kan ses som symboler lidt ligesom fx gammen eller elverhøjen i Middelalderens folkeviser.”
”Det er karakteristisk for nutidig, samfundskritisk litteratur, at man er mere direkte og skildrer miljøet indefra. Et eksempel på denne moderne form for samfundskritisk litteratur ses fx i Morten Papes roman Planen og Ahmad Mahmouds Sort Land begge fra 2015, der indefra skildrer livet og det barske miljø i ghetto-Danmark. Det samfundskritiske i disse to romaner består i al sin enkelthed i den direkte konfrontation med de problemer, der hersker i sådanne parallelsamfund. Her er der altså tale om en mere stilmæssig rendyrket socialrealisme, der har til formål at skabe samfundsdebat og politisk opmærksomhed. I sidste instans handler begge former for samfundskritisk litteratur om at skabe et progressivt samfund, der tager hånd om dets problemer.”