Til daglig skriver vi for at understøtte det mundtlige arbejde. Vi forsøger at oparbejde et basalt, alment ordforråd og en basal viden om grammatik, så det sidder på rygmarven. I det daglige skal du øve dig i at bruge ordbøger, verbebøjnings-sider og internettets hjælpemidler, så du kan arbejde selvstændigt og skrive meningsfuldt.
Artikel
Formålet med en avisartikel er, at du skal informere om et emne, der som oftest har en samfundsmæssig relevans, beskriver noget kulturelt eller lignende. En god artikel svarer på Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?
Læserbrev
Formålet med et læserbrev er, at du skal give udtryk for en holdning til et (ofte) samfundsrelateret emne. Det kan dog også have et personligt fokus.
Læserbrevet kan enten publiceres i den trykte avis eller på avisens blog.
Dagbog og blogindlæg
Formålet med dagbog/blogindlæg er, at du skal give personligt udtryk for dine tanker, holdninger og ønsker i et uformelt sprog. Din tekst kan handle om dagligdagen, oplevelser eller mere generelle emner og problemstillinger.
Dagbog: Privat – man skriver til sig selv, evt. for at klare tankerne eller huske en vigtig begivenhed. Derfor ingen overskrift, men indled evt.: Querido diario
Blogindlæg: Offentligt – man skriver for at dele sine tanker med læsere, kendte såvel som ukendte, og evt. komme i dialog. Giv derfor indlægget en overskrift og supplér evt. med billeder (husk kilde).
Brev og email
Formålet med et brev er, at du skal fortælle din læser noget, fx om oplevelser, planer, ideer. Brevet kan have form som gammeldags skrift på papir eller som mail.
Alt efter sammenhængen (se opgaveformuleringen) kan du henvende dig med opfordringer, forespørgsler, lykønskninger o. lign. til din modtager.
Den skriftlige eksamen i spansk består af to dele.
DELPRØVE 1
Delprøve 1 varer 1 time og er uden hjælpemidler. Der stilles 14 opgaver til 1 spansksproget tekst på cirka 1 ns. Prøven udleveres i papir til eksamen.
Fokus er læsefærdighed, læsestrategier, tekstforståelse, grammatisk forståelse, ordforråd og sprogproduktion uden hjælpemidler.
Her er eksempler på opgavetyper, hvoraf der altså udvælges 14 (nogle kan være der flere gange, fx kan der være 3 billeder, som der skal arbejdes med).
Angiv tekstens genre
Tema
Formål
Match sætninger
Spørgsmål/svar
Sandt/falsk
Forklaring af ord
Synonymer/antonymer
Ordklynger sættes i korrekt rækkefølge
Det korrekte ord vælges i en spansk sætning
Halve sætninger matches med andre halve sætninger
Find den korrekte oversættelse af en dansk sætning blandt 4 spanske sætninger
Beskriv og fortæl om billeder
Giv titel og begrund (evt. brug adjektiver-kongruens-varieret sprog og brug af flere tider; førnutid, nær fremtid og datid)
Lav dialog mellem personer på billede
DELPRØVE 2
Delprøve 2; varer 3 timer, og du har adgang til disse hjælpemidler: Gyldendals røde ordbog; spanskgram; anvendte i-bøger i spanskundervisningen, egne noter og gamle opgaver (som ligger downloadet på din computer!). Prøven åbnes elektronisk, når delprøve 1 er afleveret.
Fokus er tekstforståelse og sprogproduktion.
Du skal skrive 250 ord (+/- 10%) ud fra en genrebestemt formulering fx "Skriv et læserbrev. Du skal tage udgangspunkt i Manus historie (tekst A) og argumentere for, hvad der er bedst for børn i Guatemala, El Salvador og Honduras: at flygte eller blive i deres land".
Du præsenteres nu for flere tekster, som skal inddrages. At inddrage betyder, at du viser, at du har forstået den ved at henvise til den, evt. citerer fra den (ved citater skal der være fodnote) - det kan altså være mere eller mindre udførligt, hvordan de andre tekster inddrages. De nye tekster kan være tekst, spansksproget videoklip (med spanske undertekster fx interview, nyhed, kortfilm, trailer eller en tale) og/eller billedmateriale (fx pressefoto, kunstmaleri eller screendump). Teksterne står i opgavehæftet som tekst B, C og D. Tekst B har et omfang på højst 1400 anslag inklusive mellemrum. Tekstmaterialet er gloseret i et omfang, der er passende for tekstmaterialets sværhedsgrad.
Endelig er der en BOKS MED 10 VERBER, hvoraf du skal bruge mindst 5 i tre bestemte verbaltider (som også er angivet). De verber, du bruger fra boksen, skal fremhæves med fed eller understregning. OG du skal skrive den anvendte verbaltid i parentes eller fodnote!