Fransk kan indgå i studieretningsprojektet på forskellige måder. Det kan være som studieretningsfaget på enten fortsætter eller begynder A eller på Fortsætter B. Du vil i sidste tilfælde have afsluttet faget i 2g.
Fransk kan også indgå som det 2. fag i en kombination med et andet studieretningsfag. Her er nogle idéer til fagkombinationer og emner...
Dansk og fransk: eksistentialisme i litteraturen; Baudelaire og Aarestrups forfatterskab
Samfundsfag og fransk: identitet i forstæderne; køn i litteratur og samfund; Macron og En Marche! eller Marine le Pen og Front national
Engelsk og fransk: Sylvia Plath og Anna Gavalda Sylvia Plath; Victor Hugo og Charles Dickens; Canada og sprogsituationen i landet
Matematik og fransk: Fermats sætning; Sophie Germain som videnskabskvinde
Bioteknologi og fransk: Frankrig som (skeptisk) vaccinationsland
Engelsk og fransk: sciencefictionlitteratur
Kemi og fransk: Silke
Fysik og fransk: Marie Curie
FAG: Engelsk og fransk. EMNE: Chicklit
Hvordan kan fransk og engelsk Chiclit sammenlignes?
Redegør for genren Chiclit.
Analyser Helen Fielding “Bridget Jones Diary”.
Analyser Nathalie Roys “Charlotte Lavigne "
Diskuter, hvilke komponenter god Chicklit indeholder, og hvorfor det er blevet så populært.
FAG: Samfundsfag og fransk: EMNE: Montesquieu og dansk demokrati
Hvordan har Montesquieus tanker påvirket det danske demokrati?
Redegør for udvalgte demokratiopfattelser.
Analyser Charles-Louis de Secondat Montesquieus ”De l'esprit des lois” (1748) med særligt fokus på magtdelingslæren.
Undersøg , hvordan disse tanker afspejles aktuelt i det danske demokratis formelle og uformelle indretning og funktion.
Vurder på baggrund af undersøgelsen, hvilken rolle globalisering og Danmarks internationale samarbejde kunne tænkes at få for de i undersøgelsen inddragne problemstillinger.
FAG: Kemi og fransk: EMNE: Silke
Hvilken rolle spiller silke i Frankrig i 1800-tallet med romanen ”La vallée de la soie” af Michel Jeury som case?
Analyser romanen ”La vallée de la soie” af Michel Jeury med særligt fokus på beskrivelsen af produktionen af natursilke i Frankrig i 1800- tallet og stoffets betydning for hovedpersonen Alexandrine Jourdan.
Redegør for silkefibroins struktur og egenskaber. Beskriv forskellige metoder til farvning af tekstiler og forklar sammenhængen mellem valg af farvemetode og tekstilfibrens struktur. I kemilaboratoriet skal der fremstilles et naturligt farvestof og et azofarvestof. Farvestofferne skal herefter anvendes til indfarvning af silke. Beskriv de udførte eksperimenter grundigt, herunder med relevante reaktionsskemaer, reaktionsmekanismer og støkiometriske beregninger.
Diskuter, hvilke egenskaber ved natursilke, der har gjort stoffet eftertragtet i mange århundreder.
FAG: Dansk og fransk. EMNE: Feminisme
Hvordan kan Simone de Beauvoirs og Suzanne Brøggers forfatterskaber sammenlignes?
Redegør for kvindefrigørelsen i 1960-70’erne i Danmark og Frankrig.
Analyser Simone de Beauvoirs ”Les belles images” (1966) med hovedvægten lagt på en karakteristik af Laurence.
Analyser Suzanne Brøgger ”Fri os fra kærligheden” (1973).
Sammenlign de to værker og vurder dem r som vidnesbyrd om den historiske samtid.