I denne artikel skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Du skal gøre din læser klogere på emnet og de vinkler, det kan ses fra, OG du skal i debatterende form argumentere for dine holdninger til emnet. Du skal gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.
Til en opgave vil der typisk høre…
En debatterende hovedtekst
En eller flere tekster med mod- eller medsynspunkter
Et eller flere konkrete eksempler, der ligger inden for emnet og opgaven.
Tekstmaterialet kan være…
En kronik
Et blogindlæg
Levende billeder
Radioklip
Billeder
Tekster fra nettet
Hybrider
Du skal altid følge opgaveformuleringens tematiske vinkel og fokuspunkter og derudover…
PRÆSENTATION… at indlede
Fæng ved at illustrere emnet med et konkret eksempel
Vinkl det centrale debatspørgsmål
Præsenter hovedteksten (forfatter, titel, genre, udgivelsessted- og tidspunkt), og forklar kort baggrunden for, at forfatteren har skrevet den.
OVERBLIK … at redegøre & karakterisere
Redegør for hovedtekstens synspunkter (hierarkisk og neutralt)
Antyd din egen position i forhold til tekstens synspunkter ("en noget kontroversiel holdning", "lettere provokerende formulering", "et udsagn, der kan virke stødende").
Hvis du vurderer, at tekstens argumentationsform er vigtig for synspunkterne, skal du karakterisere den. Der kan fx være en markant og betydningsbærende brug af metaforer, patos, direkte læserhenvendelser, jargon, gendrivelse o.l.
DE ØVRIGE TEKSTER… at diskutere
Redegør for de øvrige teksters synspunkter OG forklar, om synspunkterne lægger sig i forlængelse af hovedteksten (medsynspunkter, pro) eller står i modsætning til den (modsynspunkter, contra).
Hvis du savner modargumenter, skal du supplere med synspunkter, der ikke bliver udtrykt i teksterne; du behøver ikke være enig i disse synspunkter.
Inddrag eksempler, der belyser de forskellige synspunkter.
For at bringe de to tekster i spil med hinanden, kan du bruge formuleringer som:
"Ligesom [forfatter 1] mener [forfatter 2], at …"
"På dette punkt er de enige …"
"På dette punkt adskiller de sig fra hinanden …"
"I modsætning til …"
"Afgørende er det, at …".
DIN HOLDNING MED EKSEMPLER… at debattere
Vær stærk, præcis og sober i din argumentation
Husk at have belæg for dine påstande, rygdækning (giv eksempler, men husk, at din læser ikke kender de eksempler, du bruger, så beskriv dem og sæt dem i sammenhæng) og gendrivelse for at tage brodden af modargumenter.
Understreg centrale pointer ved at bruge stilistiske virkemidler (retoriske spørgsmål, allitteration, anaforer, stærke billeder (fx sammenligninger) o.l.) og appelformerne (etos, logos og patos)
Forslag til formuleringer:
"Spørgsmålet er, om …"
"Umiddelbart virker synspunktet lidt unuanceret; [forfatteren] overser, at …"
"Er det sådan, virkeligheden ser ud?"
"Problemstillingen er væsentligt mere kompleks …"
"Man kunne også anlægge den holdning, at …"
"I modsætning til ..."
"Billedet er et noget andet, når vi ser på …"
"Dette eksempel kaster lys over …"
"Her er det interessant at bemærke, hvordan …"
"Vi skal især lægge mærke til …"
"Der gemmer sig en vigtig detalje i …"
"Dette bringer os frem til …"
"Overordnet rejser eksemplet det provokerende spørgsmål …"
"Og hvad viser dette eksempel os så om …?"
"Hvilke perspektiver tegner der sig for …?".
TITEL X
Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer [danskfagligt emne] og forsøger at overbevise din læser om dine synspunkter. I din artikel skal du inddrage [tekst] og [tekst]. I din undersøgelse skal du særligt fokusere på [fokuspunkt]:
at diskutere… ved at inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra …
at underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler bl.a. ved at inddrage mindst én af de to tekster…
at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.
[Første bullet handler om at finde synspunkter i teksten og inddrage argumentation. Anden bullet handler om at underbygge egen argumentation ved at inddrage synspunkter fra teksten. Tredje bullet handler om skriftlig fremstilling. ”Fokuseret indledning” betyder, at der skal være en vinkel. Eleven skal argumentere for eget synspunkt, overbevise læseren OG anvende et fagligt grundlag og en personlig stemme.]
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).
Eksempel MEDIERNES BRUG AF BILLEDER MED DØDE MENNESKER
Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer mediernes brug af billeder med døde mennesker og forsøger at overbevise læseren om dine synspunkter.
I din artikel skal du inddrage "Derfor bør vi vise billederne af Aylan" og mindst én af de to tekster "Grænser for pressefotografiet" eller "Sluk for dit TV og vær forælder, Mai Mercado".
I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:
at diskutere, om medierne bør vise billeder af døde mennesker; her skal du inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra "Derfor bør vi vise billederne af Aylan".
at underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler og med- og modsynspunkter; du skal inddrage mindst én af de to tekster "Grænser for pressefotografiet" eller "Sluk for dit TV og vær forælder, Mai Mercado". Du må gerne supplere med andre eksempler
at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).
Eksempel DEN DEMOKRATISKE SAMTALE I DAG
Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer den demokratiske samtales vilkår og udfordringer i dag og forsøger at overbevise din læser om dine synspunkter. I din artikel skal du inddrage Vi har sønderrevet det danske sprog (tekst 4a) og mindst ét af de to medieklip Derfor taler folk grimt til hinanden på Facebook (tekst 4b) eller … En lille hilsen til de 5 snothvalpe, af anden etnisk herkomst (tekst 4c). I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:
at diskutere, i hvilket omfang den demokratiske samtale er udfordret i dag ved at inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra Vi har sønderrevet det danske sprog (tekst 4a)
at underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler bl.a. ved at inddrage mindst én af de to tekster Derfor taler folk grimt til hinanden på Facebook (tekst 4b) eller … En lille hilsen til de 5 snothvalpe, af anden etnisk herkomst (tekst 4c)
at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.
Omfang af din artikel: tre-fire normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).