Når du laver en historisk analyse, er det vigtigt, at du understreger dine analytiske pointer med citater og henvisninger. Med andre ord: Du skal have belæg for det, du påstår og du skal vise, på hvilken baggrund du bygger din påstand. Du skal altså huske at underbygge din analyse med teksteksempler/citater fra kilden. Hver gang du påstår noget specifikt om kilden, skal du pege på ét eller flere teksteksempler fra kilden, der understøtter din påstand.
Men husk at det er ikke nok blot at sætte et citat ind i din opgave, du skal også forklare citatet. Du kan nemlig ikke bare gå ud fra, at læseren forstår, hvorfor citatet er relevant. Det er sikkert åbenlyst i dine øjne, men det er fordi du har siddet og arbejdet fokuseret med opgaven - det har din læser ikke. Derfor er det nødvendigt at forklare, hvordan citatet uddyber din pointe.
Eksempel på en god brug af citat som belæg - her i uddrag fra en elevopgave med fokus på at analysere forholdet mellem USA og Nordkorea:
(…) Truman starter sin erklæring med at fortælle, at regeringsstyrkerne i Korea er blevet angrebet af Nordkorea, og at Sikkerhedsrådet opfordrer de nordkoreanske styrker til at indstille deres angreb og trække sig tilbage til den 38. breddegrad. Herefter fortæller han, at Sikkerhedsrådet opfordrer FN’s medlemmer til at hjælpe med at få nordkoreanerne til at trække sig tilbage, og at han har beordret ”(…) De forende Staters luft- og flådestyrker til at give de Koreanske regeringstropper dækning og støtte” Han gør det altså klart, at USA vil støtte Sydkorea i kampen mod de invaderende styrker fra Nordkorea. Dette siger han på trods af, at USA tidligere har sagt, at de ikke ville støtte Sydkorea i en eventuel krig. Når USA melder, at de støtter Sydkorea, melder de samtidig også, at Nordkorea er deres fjende. Man kan således argumentere for, at der er sket et brud i forholdet mellem USA og Nordkorea, da USA’s syn på Nordkorea er ændret fra, at de ikke var en trussel, til at være fjenden i en væbnet krig
Læg mærke til hvordan denne elev gør aktivt brug af et citat, som eleven forklarer, og hvordan brugen af citatet uddyber elevens pointe.