CL er ansvarlig for forløbet.
– dem alle!
Nu er du endelig nået frem til le grand final i gymnasiet: SRP-eksamen 😊. I løbet af efteråret 3.g orienterer alle dine lærere om deres fags SRP-muligheder. samt en generel orientering om SRP-eksamen fra SRP-gruppen. Du skal herefter begynde at overveje emne og problemstilling og til sidst fag. Du skal skrive i et A-niveau fag og et studieretningsfag. Hvis du fx har engelsk som A-niveau og det samtidigt er dit studieretningsfag, kan du derfor kombinere engelsk med alle andre fag fx psykologi, informatik eller religion. Du kan i princippet få lov at skrive i kun ét A-fag fx i historie, dansk, samfundsfag, matematik, biotek eller engelsk, men det kræver en grundig snak med din vejleder. I december er dit endelige fagvalg (på Lectio).
Der er to vejledninger, hvor du sidder sammen med begge dine vejledere i 20 minutter. Her kan du vende dine idéer og viden med dine vejledere. Målet med vejledningerne er, at du får indkredset dit emne, får ideer til teorier, materialer, data, tekster mm. Jo bedre du er forberedt, jo mere får du ud af vejledningen. Efter jul har du dine to vejledninger med nogle ugers mellemrum. Her præsenterer du dine idéer til emnet og dine overvejelser over, hvordan fagene kan bruges, og hvilke teorier, materialer og metoder, der vil være relevante. Du har også bøger eller andet materiale med til første vejledning. Her på siden finder du vejledningsark, du skal udfylde og medbringe.
Til din anden vejledning skal du medbringe et udkast til en problemformulering. Brug den videnskabelige basismodel til dette arbejde. Udfyld igen vejledningsarkene her på siden. Herefter afleverer du den endelige problemformulering på Lectio. Problemformuleringen skal være tilstrækkeligt detaljeret til, at vejlederne kan udarbejde den endelige opgaveformulering. Der står i loven, at opgaveformuleringen skal give eleven mulighed for at opfylde de faglige mål for studieretningsprojektet samt ”give mulighed for faglig fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over undervisningen i mindst ét af projektets fag”. Der står også, at opgaveformulering SKAL indeholde et nyt aspekt. Du får udleveret opgaveformuleringen, når SRP-skriveperioden starter.
Ved påsketid ligger de 10 skrivedage. Du får udleveret din opgaveformulering og har nu et modul med en lærer med afklaring af eventuelle spørgsmål, planlægning af dagene og udkast til disposition. I løbet af de 10 skrivedage har du 20 timer til vejledning, skriveværksted og eksperimentelt arbejde. Skolen laver et skema med værkstedsmuligheder, som du kan vælge i blandt.
SRP-opgaven skal skrives i 2 fag (undtagelsesvist i 1 fag) og fylde15-20 normalsider á 2400 enheder (antal anslag inklusiv mellemrum) med skriftstørrelse 12 samt en linjeafstand på 1½. Der er 30 timers fordybelsestid til opgaven. Forside, indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, figurer, tabeller og lignende materiale medregnes ikke i omfanget, men det gør resuméet på 10-20 linjer. Eventuelle bilag betragtes ikke som en del af det samlede produkt og indgår ikke i den samlede bedømmelse. Ved studieretningsprojekter med større mængder symbolsprog (f.eks. matematik, fysik, kemi, biologi) kan disse dele af besvarelsen opgøres ud fra deres omfang på de givne sider uden at tælle antal enheder. Se Opbygning af opgave – her finder du svar på alt om noter, litteraturliste, layout etc.
I forhold til resumeet, skal det skrives på det samme sprog, som resten af opgaven. Så de elever, der skriver deres SRP på engelsk, skal også udarbejde deres resume på engelsk.
Skriver man sin opgave på dansk, skal man lave et dansk resume.
Du skal selv indsamle materiale, men du kan få hjælp af dine faglærere og i studiecenteret. Studieretningsprojektet kan udarbejdes i forlængelse af faglig viden og metoder, som er indgået i undervisningen, men studieretningsprojektet kan ikke begrænses til fagligt indhold, der allerede er indgået i elevens undervisning, idet der skal indgå fordybelse i form af nyt materiale, nye faglige vinkler eller et nyt fagligt område. Ved studieretningsprojekter, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af det anvendte materiale være på de(t) pågældende sprog. Ved studieretningsprojekter, hvori kunstneriske fag eller innovative løsninger indgår, kan en del af det anvendte materiale være et selvproduceret produkt.
(Særligt for elever, der ønsker at skrive deres SRP på engelsk (eller et andet fremmedsprog):
Hvis det skriftlige produkt helt eller delvis er udarbejdet på et fremmedsprog, er kravene til den sproglige udformning de samme, som hvis det var udarbejdet på dansk.
Men i forhold til resumeet, skal det skrives på det samme sprog, som resten af opgaven. Så de elever, der skriver deres SRP på engelsk, skal også udarbejde deres resume på engelsk.
Eksaminationen kommer ligeledes til at foregå på engelsk, hvis eleven ønsker det. Det er også muligt at blive eksamineret på dansk. Når I angiver jeres fagvalg, skal I ligeledes angive, at I ønsker at skrive SRP på engelsk og fremlægge på engelsk til den mundtlige eksamen.)
Der gives én samlet karakter efter det mundtlige forsvar.
Der gives altså én samlet karakter ud fra både den skriftlige opgave og det mundtlige forsvar. De to ting hører sammen, og du skal også tænke dem sammen. Du kan med fordel overveje, mens du skriver, hvad der skal uddybes ved den mundtlige del. OBS! Modul om det mundtlige forsvar
Den mundtlige del ligger i eksamensterminen i juni. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter og består af 10 minutters præsentation efterfulgt af en faglig dialog. Der vil være to eksaminatorer – den ene af dem er en af dine vejledere, mens den anden er en censor udefra
Du skal udfylde et vejledningsark til hver af de to vejledninger - og endnu et ark til problemformuleringen.
Her kan du se, hvad du skal sige til det mundtlige forsvar, og hvordan du skal forberede dig.