CL er ansvarlig for forløbet.
– dem alle!
Nu er du nået til dit sidste flerfaglige forløb SRP-eksamen.
I løbet af efteråret og opstarten af FF-5 orienterer alle dine lærere om deres fags SRP-muligheder, så du kan begynde at overveje fag og emne.
Studieretningsprojektet skrives som hovedregel i to fag, hvoraf mindst et fag er på A-niveau og mindst et fag er et studieretningsfag. Studieretningsprojektet skrives inden for et område og en faglig problemstilling, der giver mulighed for fagligt samspil mellem to fag, eleven har eller har haft. Projektets problemstilling behøver ikke at have lige stor vægt i forhold til de to indgående fag.
Der er i alt tre vejledninger med begge vejledere. To før skriveperioden og en i skriveperioden. Forud for de to første vejledninger, skal du sende et udfyldt vejledningsark til dine vejledere i Lectio. Du finder arket nederst på siden.
Til din anden vejledning skal du medbringe et udkast til en problemformulering. Brug den videnskabelige basismodel til dette arbejde. Udfyld igen vejledningsarkene her på siden og send dem i forvejen.
Herefter sender du den endelige problemformulering til dine vejledere via Lectio. Problemformuleringen skal være tilstrækkeligt detaljeret til, at vejlederne kan udarbejde den endelige opgaveformulering. Der står i loven, at opgaveformuleringen skal give eleven mulighed for at opfylde de faglige mål for studieretningsprojektet samt ”give mulighed for faglig fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over undervisningen i mindst ét af projektets fag”. Der står også, at opgaveformulering SKAL indeholde et nyt aspekt. Du får udleveret opgaveformuleringen, når SRP-skriveperioden starter.
De 10 skrivedage ligger i forbindelse med påsken.
Du skal selv indsamle materiale, men du kan få hjælp af dine faglærere, i studiecenteret eller gå på biblioteket. Ved studieretningsprojekter, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af det anvendte materiale være på de(t) pågældende sprog. Ved studieretningsprojekter, hvori kunstneriske fag eller innovative løsninger indgår, kan en del af det anvendte materiale være et selvproduceret produkt.
I forhold til resumeet, skal det skrives på det samme sprog, som resten af opgaven. Så de elever, der skriver deres SRP på engelsk, skal også udarbejde deres resume på engelsk.
(Særligt for elever, der ønsker at skrive deres SRP på engelsk (eller et andet fremmedsprog):
Hvis det skriftlige produkt helt eller delvis er udarbejdet på et fremmedsprog, er kravene til den sproglige udformning de samme, som hvis det var udarbejdet på dansk.
Eksaminationen kommer ligeledes til at foregå på engelsk, hvis eleven ønsker det. Det er også muligt at blive eksamineret på dansk. Når I angiver jeres fagvalg, skal I ligeledes angive, at I ønsker at skrive SRP på engelsk og fremlægge på engelsk til den mundtlige eksamen.)
Det mundtlige forsvar
Der gives altså én samlet karakter ud fra både den skriftlige opgave og det mundtlige forsvar. De to ting hører sammen, og du skal også tænke dem sammen. Du kan med fordel overveje, mens du skriver, hvad der skal uddybes ved den mundtlige del.
Den mundtlige del ligger i eksamensterminen i juni. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter og består af 8-10 minutters præsentation efterfulgt af en faglig dialog. Der vil være to eksaminatorer – den ene af dem er en af dine vejledere, mens den anden er en censor udefra.
Der gives én samlet karakter efter det mundtlige forsvar.
Du skal udfylde et vejledningsark til hver af de to vejledninger - og endnu et ark til problemformuleringen.
Her kan du se, hvad du skal sige til det mundtlige forsvar, og hvordan du skal forberede dig.