Mest til læreren - FF1
Journalist for en dag
Journalist for en dag
Om dette første flerfaglige forløb
Det centrale udgangspunkt for dette første flerfaglige forløb er netop, at det er det første. Ved forløbets afvikling fra sidst i november til starten af december er eleverne lige begyndt i deres klasser og skal dels finde sig socialt til rette og dels tage hul på særligt de fag, der definerer deres studieretning. Derfor har eleverne ikke store erfaringer med flerfagligt samarbejde og skabelse af faglige produkter med flere fag, og af den grund begynder denne flerfaglighed uden så stor videnskabelighed og det helt store abstraktionsniveau, men med et ret socialt projekt i det små og med vægt på det lokale.
Med det udgangspunkt er det flerfaglige fokus på emnet ”Medierne og deres formidling i samfundet”, og det handler mere konkret om dette:
- Eleverne skal kort introduceres til de to fakulteter, der arbejder sammen her: dansk inden for humaniora og samfundsfag inden for samfundsvidenskab
- Eleverne skal have flerfaglig viden om medierne: Danskfagligt om mediernes fremstillingsformer, mens samfundsfag i forlængelse af fx nyhedskriterierne, som dansk også arbejder med, behandler mediernes rolle og betydning i samfundet og demokratiet.
- Eleverne skal prøve mediernes metoder: De skal danskfagligt lave egen nyhedsformidling og vinkling af en historie, mens de samfundsfagligt selv skal afvikle og bruge et interview som led i at prøve den kvalitative metode på egen hånd.
Centralt for forløbet er hermed, at eleverne oplever den flerfaglige proces i arbejdet med et produkt, men at de også får fornemmelse af at bruge indsigt og metoder fra fagene i et arbejdet med et virkelighedsnært og aktuelt emne. Samtidigt vil de forhåbentlig opleve, at man i det gode gruppearbejde supplerer hinanden: Måske er man ikke så modig i selve interviewsituationen, men så kan det være, at man har helt styr på at klippe en video sammen og kan lære klassekammeraterne, hvordan man gør, eller at man har et skarpt blik for ”den gode historie” og kan formulere de helt rigtige spørgsmål.
Inden FF1 – ”Journalist for en dag”
Omkring studieretningsstarten i november taler hver klasses dansk- og samfundsfagslærer sammen om FF1 for at afklare forberedelsen til selve FF1 og hvad, man nærmere har tænkt sig at undervise i op til projektet. Det er nemlig væsentligt, at hver faglærer underviser i følgende i hvert sit fag:
- Samfundsfag: Mediers rolle i samfundet og demokratiet – om mediernes som den 4. statsmagt. I den forbindelse skal eleverne have dannende indsigt i forskellene mellem information og misinformation og klassiske nyhedsmedier over for sociale medier (hvor er skellet mellem ”views og news”, og hvor og hvordan flyder det sammen?)
- Dansk: Nyhedsgenrer (opinion: leder/debatindlæg, information: nyhedsartikel, reportage, tv-nyhed). Nyhedskriterier, vinkling, brug af kilder, nyhedstrekanten, evt. noget om journalistisk sprog. Måske kan PKP-modellen inddrages i en analyse af tv-nyheder.
2-3 uger inden ”Journalist for en dag” laver de to faglærere grupper af 2-3 elever, som der skal arbejdes i under selve FF1. Her er det afgørende, at dansk og samfundsfagslæreren ca. 1 uge inden projektet bruger hver et modul til, at eleverne i disse grupper/par finder et lokalt emne, finder en kilde/informant til at dække deres historie og planlægger de første trin i skabelsen af deres egen nyhedshistorie (overvejer og afklarer trin 1-6 af det man skal aflevere noget om efter projektet – se skemaet længere nede under ”Efter FF1 – ”Journalist for en dag””). Det er vigtigt, at de finder en lokal historie, som gerne handler om noget uden for gymnasiets mure, men som er nogenlunde inden for Hørsholm Kommune. Ellers er det ikke så vigtigt om emnet lige er ”politisk sprængfarligt” eller en lokal skandale – det behøver ikke være på Watergate-niveau. Det skal være en lokal historie og handle om en problemstilling, der undrer eleverne eller interesserer dem. Det kunne fx være:
- Inges 40 års jubilæum som pædagog i Selmers Børnehus i Hørsholm Kommune ud fra problemstillingen: Hvorfor er det så svært at finde dygtige pædagoger i dag? Hvorfor er folk i dag mon ikke ansatte så lang tid det samme sted, som man måske så tidligere? (brug af interview med Inge)
- Moderniseringen af svømmehallen med fokus på: Hvorfor trækker det ud? Hvordan overskuer man sådan et byggeri? (Interview med en bygningsansvarlig)
- Butiksdød i landets gågader, fx på Hørsholm Gågade: Hvorfor er det så svært at drive en lille butik i dag? (interview med en butiksejer).
Det kan være mere jordnært end dette, hvor det er godt for eleverne at trække på deres personlige netværk og relation til at tænke i historier og finde informanter. Det er dog vigtigt, at emnet også sættes ind i en større kontekst, hvor den lokale historie kan sættes ind i en mere almen sammenhæng (fx om manglen på pædagoger i forhold til historien om Inges jubilæum, hvor man kan finde noget statistik eller anden information om et problems aktualitet). Når det tilmed kræver brug af interview, skal der inden laves aftale om at afvikle et sådant interview på selve projektdagen, så hav som lærer i forberedelsen styr på, hvornår netop din klasse har ”Journalist for en dag”. Bemærk derfor denne tjekliste til det, der skal nås inden selve FF1, hvor hver gruppe reelt kun har to moduler til at producere deres historier:
- Man skal have fundet et emne
- Man skal have fundet en kilde/informant og lavet aftale med denne. Faktisk er det bedst med to kilder, så man har en plan B, hvis den første kilde skulle falde fra.
- Man skal have fundet information om ens emne ved kritisk informationssøgning: Hvad ved vi om det i den konkrete sammenhæng her i kommunen? Hvordan ser det ud i et større nationalt perspektiv?
- Hvad skal vi have af information fra vores kilde? Find spørgsmål og lav en lille interviewguide (oplagt for samfundsfagslæren at tage sig af)
Alt dette SKAL være på plads inden selve FF1!
Under selve FF1 – ”Journalist for en dag” (1. eller 2. december 2025)
I år er selve FF1 styret af journalister fra Constructive Institute, som rejser rundt og afvikler det på uddannelsesinstitutioner og har været på RG før. De står dermed for afvikling af programmet for selve ”Journalist for en dag”, der er som følger – inddelt i moduler:
1. modul
Hver klasse møder i YK sammen med 3-4 andre klasser til oplæg om mediers rolle i samfundet med fokus på både klassiske og sociale medier
2. modul
Klasserne samles i deres lokale for dagen, får intro til projektet og begynder arbejdet med deres historie
3. modul
Det fortsatte gruppevis arbejde med projektet, herunder arbejde med interview. Det endelige produkt klippes sammen.
4. modul
Samling i klasserne, hvor flere af historierne vises. Så afslutning i YK og samling med alle klasser igen, hvor vi ser en vellykket historie fra hver klasse
Dansk- og samfundsfagslærerne er skiftevis med ved alle moduler, så der altid er en faglærer til at vejlede og holde styr på deltagelse i arbejdet.
Produktet er en filmet nyhedshistorie fra hver gruppe, som har en længde af 3-4 minutter og er færdigklippet og klar til aflevering og afspilning efter 3. modul.
Efter FF1 – ”Journalist for en dag”
Umiddelbart efter dette første flerfaglige forløb skal eleverne i dansk-regi reflektere og bearbejde projektet og lave en skematisk danskfaglig aflevering ud fra dette skema:
1. Hvilken sag ville I undersøge?
2. Hvilke nyhedskriterier rummede sagen? Forklar.
3. Hvilken større sammenhæng passede jeres sag eller emne ind i (nationalt set fx)?
4. Hvordan ville I vinkle nyheden? Og hvorfor?
5. Hvilke(n) kilde(r) ville I tale med? Og hvorfor denne kilde?
6. Hvilke spørgsmål stillede I? Og hvorfor?
7. Hvordan er det gået? Beskriv jeres oplevelse – gik det som håbet/forventet? Hvilke udfordringer stødte I på? Hvordan løste I dem? Kunne I have gjort noget anderledes?
Dette skal færdigskrives og afleveres som individuel aflevering i dansk, dvs. med individuelle og selvstændige svar selv om selve nyhedshistorien er lavet i par eller grupper. Hver klasses dansklærer vil så evaluere denne aflevering.
Fordybelsestid: 2,5 timer